Peter Törnqvist och Ned Sulejmanovic har dragit igång Grönbil.se, ett slags Blocket enbart för miljöbilar..
Peter Törnqvist och Ned Sulejmanovic har dragit igång Grönbil.se, ett slags Blocket enbart för miljöbilar.. Bild: Nicklas Elmrin

Här är svaren på nio vanliga frågor när du ska köpa begagnad elbil

Andrahandsmarknaden för elbilar bara växer – krympande priser och låga driftskostnader gör att allt fler ser en bra affär. På några punkter skiljer sig dock köpet från bensin- och elbilar. Vi reder ut svaren på nio vanliga frågor.

ANNONS
|

Hur långt kommer jag att köra?

De senaste åren har elbilarna fått allt längre räckvidd, mycket tack vare större batterier. Men vet du med dig att du bara ska ha bilen till kortare sträckor, finns det ingen anledning att lägga pengar på en bil med längre räckvidd.

– Om den fungerar 99 gånger av hundra behöver du inte köpa en bil till långresan du gör en gång om året. Visst är det en frihet att kunna köra långt och snabbt utan att stanna och ladda, men då får man också betala mer, säger Kristofer Rask, grundare av sajten Allt om elbil.

Hur långt bilen går på en laddning kan även variera med årstid, väderförhållanden och förare.

ANNONS

– När du ska ta reda på ifall bilen klarar den sträckan du behöver, tänk på att det kan skilja runt 30 procent mellan vinter och sommar, på grund av både kylan och sådant som dubbdäck. Hur fort du kör spelar också roll, men alla sådana små knep för att kunna köra längre lär man sig snabbt när man kör elbil, säger Peter Törnqvist på Grönbil.se, som har specialiserat sig på att sälja begagnade miljöbilar.

LÄS MER:Så undviker kodaren Magnus den nya höjda elavgiften

Hur gammal bil kan jag köpa?

De flesta elbilar är inte mer än tio år gamla, det var då de första modellerna med stora produktionsvolymer kom.

– Sedan tog det kanske tre, fyra år innan den andra generationens bilar kom, med lite längre räckvidd och standardiserade laddkontakter och liknande, säger Kristofer Rask.

Hur länge håller batteriet på en begagnad elbil?

Det vet vi egentligen inte ännu. De första elbilarna som producerades i större skara har bara tio år på nacken, batterierna håller ännu – och kommer troligtvis göra det så länge bilen är i bruk.

– Den allmänna bilden är att batterierna kommer att överleva bilarna. De som funnits i tio år fungerar fortfarande i dag, de kanske har tappat lite i kapacitet, upp till tio procent på sin höjd. Många tillverkare har även ganska generösa garantier, så känner man sig osäker så kan man köpa en bil som har batterigarantin kvar, säger Kristofer Rask.

ANNONS

LÄS MER:Bilköpet – leasing, lån eller kontanter?

Hur vet jag i vilket skick batteriet är?

Du kan aldrig veta hur väl den förra ägaren behandlat batteriet, men det finns sätt att ta reda på i vilket skick batteriet är.

– Vissa modeller har en inbyggd indikator som instrumentpanelen som visar batteriets kapacitet. För andra modeller går det bra att lämna in bilen på verkstad för att ta reda på hur bilen mår. Det finns även batterimätare att köpa som ger information om bilens batteri via en app, säger Peter Törnqvist.

Kristofer Rask, grundare av sajten Allt om elbil.
Kristofer Rask, grundare av sajten Allt om elbil. Bild: Filip Pilthammar

När man tittar på en bil ska man alltid se till att provköra, något som även kan ge en fingervisning om batteriets skick.

– När du provkör kan du skaffa dig en uppfattning, du ser förbrukningen och kan ställa den i förhållande till kapacitet och hur långt du kört, säger Kristofer Rask.

Vad är ett bra pris på en begagnad elbil?

En mindre elbil kan du får för mellan 80 000 och 150 000.

– Ska du ha något större så kryper det upp närmare 300 000 till 400 000. Men då kan man tänka på att de bilarna, som Teslas Model S, kostade närmare 700 000 när den kom, säger Kristofer Rask.

LÄS MER:Han lever utanför elnätet – producerar sin egen el

Vad kommer jag ha för kostnader?

Ganska få. Det är betydligt billigare att köra på el än att tanka bensin eller diesel, även om elpriserna är höga. En elbil är dessutom billigare i skatt och service.

ANNONS

– Det finns inte mycket att serva på en elbil, de har inte i närheten av så många rörliga delar som en bensin- eller dieselmotor, säger Peter Törnqvist.

Måste jag installera en laddbox hemma?

Ja och nej. Det rekommenderas, men är inte en nödvändighet. Om du inte väljer att göra det, be i alla fall ett proffs att se över elen hemma.

– Ta in en elektriker och gå igenom proppskåpet så att du vet att det uttag du vill använda är dimensionerat för mängden energi som krävs, säger Peter Törnqvist.

LÄS MER:Här är allt du behöver veta när du köper begagnad bil

Ska jag vänta in teknikutvecklingen?

Även om tekniken hela tiden går framåt har inga dramatiska förändringar gjorts sedan elbilen lanserades på bred front. Vi står heller att vi står inför några så stora steg att det finns anledning att vänta, tror Kristofer Rask.

– Teknikutvecklingen går alltid framåt. Om man ser till de senaste tio åren så har flera modeller dubblat räckvidden, tack vare större batterier. Samtidigt har batterierna blivit billigare så priset har inte gått upp. Men har man behov av en elbil så är det ingen idé att vänta. Det är samma sak som när du köper en tv, det kommer alltid en lite bättre modell nästa år, säger Kristofer Rask.

Finns det några fällor att gå i?

De lite tidigare modellerna har ibland ett upplägg där man köper bilen, men leasar batteriet. Det är ovanligare idag, men den som köper begagnad bil gör rätt i att kolla upp så att man inte ovetandes ärver ett leasingavtal från den förra ägaren.

ANNONS

– Äldre bilar kan även ha snabbladdningskontakter som inte är av EU-standard. Generellt bör man se till att få med alla kablar, ofta får man med en typ 2-sladd för destinationsladdning och en nödladdare med vanlig stickpropp och de ska ingå i köper.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS