Försäljningen av de laddbara bilarna ökar kraftigt i Europa efter skärpta utsläppskrav.
Försäljningen av de laddbara bilarna ökar kraftigt i Europa efter skärpta utsläppskrav. Bild: Janerik Henriksson/TT

Elbilsförsäljning tredubblas i Europa

Försäljning av laddbara elbilar väntas tredubblas nästa år i Europa, till 15 procent. I år landar försäljning på 10 procent vilket är en tredubbling jämför med i fjol, skriver Financial Times.

ANNONS
|

Affärstidningen Financial Times konstaterar att andelen laddbara elektriska bilar – plug in-hybrider och rena elbilar – väntas öka kraftigt i Europa. Tidningen hänvisar till organisationen Transport & Environment som räknat på vad EU:s skärpta utsläppsregeler kommer att betyda för nybilsförsäljningen inom EU.

Redan i år har har försäljningen ökat kraftigt och på helåret väntas en av tio bilar som säljs vara en laddbar elektrisk bil, vilket representerar en tredubbling enligt Financial Times (FT). Och nästa år väntas försäljningen stiga till 15 procent.

LÄS MER:Volvo Cars försäljning fortsätter upp i september

LÄS MER:Efter Polestars problem – det här gäller

Hårda utsläppskrav för bilar i Europa

Och orsaken är de tuffare utsläppsreglerna inom EU, där bilmärken måste se till att deras bilar i snitt släpper ut maximalt 95 gram koldioxid per kilometer. För att nå detta krävs det någon form av elektrisk drift – eller annat alternativ till fossila bränslen.

ANNONS

– Elbilsförsäljningen boomar tack vare EU:s utsläppskrav. Nästa år kommer en av sju bilar att vara en plug in-bil, säger Julia Poliscanova till Financial Times.

LÄS MER:Bil kan börja brinna – nu undersöks felet i Sverige

Kräver ytterligare miljöregler i EU

Från miljögruppers sida förekommer kritik mot att utsläppskraven inte skärps ytterligare jämfört med vad EU redan slagit fast.

– EU-tillverkare är tillbaka i det elektriska bilracet, men utan mer ambitiösa CO2-mål 2025 och 2030 som kan sporra dem, så kommer de att tappa farten redan 2022, säger Julia Poliscanova till Financial Times.

LÄS MER:Volvo Cars emitterar för 5,2 miljarder kronor

Financial Times konstaterar också att Volvo Cars hör till de tillverkare som säljer utsläppsrätter till sina konkurrenter, i enlighet med EU:s regelverk. En som kan behöva köpa utsläppsrätter är Daimler, konstaterar FT. GP har tidigare skrivit om de omfattande gröna obligationer på 5,2 miljarder kronor som det svenska bilmärket har emitterat.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS