Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

De vill skapa kortare köer för cancerdiagnostik

Antalet fall av hudcancer i Sverige fortsätter att öka, och har gjort så de senaste 30 åren. Det kan ta lång tid till diagnos och många hudförändringar tas bort trots att de är ofarliga. På Kungsgatan sitter ett företag som hävdar att de har den digitala lösningen på flera av sjukvårdens problem.

Hudcancer är en av de vanligaste cancerformerna i Sverige. Sjukdomen ökar och har gjort så de senaste trettio åren. Nya mediciner har gjort att dödligheten stannat av något, men fortfarande har svenskar ett riskbeteende när det gäller solning och ungefär 500 personer dör varje år till följd av malignt melanom.

– Sjukdomen drabbar alla åldrar och hudmelanom är en av de vanligaste cancerformerna för både män och kvinnor under 50 års ålder, säger Daniel Eliasson, vd för Göteborgsbaserade Gnosco, som vill hjälpa vårdgivarna med bland annat snabbare diagnosticering av malignt melanom.

LÄS MER: Göteborgs digitala tvilling gör det möjligt att krocktesta den framtida staden

Brist på specialistvård

När en patient kommer till primärvården med en hudförändring som misstänks vara farlig skickar vårdcentralen i regel en remiss till hudspecialist. En yrkesgrupp som det råder brist på i många regioner. Det skapar långa väntetider, trots att tidig diagnostik är den enskilt viktigaste faktorn för överlevnad. Bristen på specialistvård leder även till många operationer av hudförändringar som kanske inte behöver tas bort.

– Man vill inte missa ett melanom. Osäkerhet i diagnostiken gör därför att man opererar bort många leverfläckar som är ofarliga, vilket förstås belastar sjukvården i onödan, säger Daniel Eliasson. Han menar att det "digitala beslutsstöd" han och hudläkaren Johan Heilborn utvecklat vill vara lösningen på flera av dessa utmaningar.

– I dag är det långa väntetider för att få träffa hudläkare och det finns inga bra digitala system mellan olika vårdgivare, i vissa regioner har man dessutom separata journalsystem. Där kommer Gnosco in. Vi kopplar samman primärvård och specialistvård, samtidigt som processen är utbildande för primärvårdsläkaren, säger Daniel Eliasson.

Med en mobilapp kan vårdcentralerna skicka iväg bilder på hudförändringar till hudspecialister. Metoden gör, enligt utvecklarna, att det går snabbare att ställa en diagnos på hudcancerpatienter. Bild: Nicklas Elmrin
Med en mobilapp kan vårdcentralerna skicka iväg bilder på hudförändringar till hudspecialister. Metoden gör, enligt utvecklarna, att det går snabbare att ställa en diagnos på hudcancerpatienter. Bild: Nicklas Elmrin

LÄS MER: Allt som tryckts i Sverige ska digitaliseras

Fotar huden och skickar bilder i app

När patienten kommer till sin vårdcentral använder vårdpersonalen en "certifierad och säker" mobilapp där patientens uppgifter fylls i och huden fotograferas, både översiktligt och med ett dermatoskop. Bilder och övriga patientdata skickas till Gnoscos digitala plattform, där hudspecialister granskar och återkopplar till primärvården med ett svar.

– Primärvårdsläkaren får en notifiering om att svaret är klart och finns tillgängligt när man loggar in i plattformen. Processen ger ett kontinuerligt lärande för primärvårdsläkaren, tidigare system har i regel varit ganska enkelriktade – man har från primärvården matat in information som i första hand lagrats och använts av mottagaren, säger Daniel Eliasson.

I bästa fall har primärvårdsläkaren sitt svar redan efter några timmar, men vanligtvis några dagar senare, menar vd:n:

– Från vårdcentraler i Sverige har vi statistik som visar att man i snitt går från diagnos till operation av melanom fyra dagar efter första besöket. Detta får flera effekter, förutom tidig diagnostik av melanom kan man fria många hudförändringar som normalt sett hade skickats till hudspecialist. Snabb diagnostik möjliggör också snabb återkoppling till patient, redan efter något dygn kan en orolig patienten få ett lugnande besked.

I Storbritannien, där företaget nu expanderar, har man kunnat påvisa en initial minskning av ledtiden till tumördiagnos, från 27 dagar till mindre än två dagar.

LÄS MER: Blev rik på Angry Birds – köper digitalbyrå i Göteborg

Vd ser "fantastisk potential"

Daniel Eliasson, som har sin bakgrund inom digital transformering av företag, insåg tidigt att vården har en enorm potential, även om vårdsektorn inte var först ut med att digitaliseras. När han träffade hudläkaren Johan Heilborn fick Daniel upp ögonen för några av sjukvårdens utmaningar och tillsammans grundade de Gnosco 2014. I dag befinner sig bolaget i en expansiv fas, med kunder i Sverige och Storbritannien och under våren görs en investeringsrunda inför ytterligare internationell expansion.

I dagsläget har över 25 000 patienter diagnostiserats via plattformen, där varje fall granskats av minst två hudläkare. Vid bilddiagnostik i vården använder man sig allt mer av artificiell intelligens, AI, och det är en prioriterad del av Gnoscos produktutveckling. I dagsläget fokuserar företaget på att leverera det digitala beslutsstödet till regioner och stora vårdgivare. Nyligen upphandlades beslutsstödet av Region Skåne.

– Vi säljer produkten som en digital plattform till de regionala hudspecialisterna och primärvårdsenheterna. Det finns en fantastisk potential i att utveckla vårdens interna processer, där utgör vi en brygga mellan primärvård och specialistvård, säger Daniel Eliasson.

LÄS MER: E-hälsa kan bli nästa exportsuccé i Göteborg

Fakta: Gnosco

Grundades 2014 av Daniel Eliasson och Johan Heilborn.

Har kontor i Göteborg och Stockholm.

Bolaget har i dag åtta anställda och finns i Sverige och Storbritannien.

Bolaget omsatte 2018 3,5 miljoner kronor och hade ett resultat samma år på fyra tusen kronor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.