Vi genomför nu den största järnvägssatsningen i modern tid. Ska vi klara klimatmålen behövs investeringar som bidrar till omställningen av transportsystemen, skriver debattören.
Vi genomför nu den största järnvägssatsningen i modern tid. Ska vi klara klimatmålen behövs investeringar som bidrar till omställningen av transportsystemen, skriver debattören. Bild: Kristian Pohl / Regeringskansliet

Vill M stoppa ny järnväg mellan Göteborg-Borås?

Sverige behöver nya stambanor. Alla inser att till exempel en satsning på Göteborg – Borås innebär minskad belastning på den hårt trafikerade väg 40. En utebliven satsning innebär det motsatta: fortsatt långa köer och allt svårare att nå klimatmålen, skriver Tomas Eneroth (S) infrastrukturminister.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Vi har kapacitetsproblem i det svenska järnvägssystemet. Det behövs mer järnväg när fler vill resa med tåg och fler företag vill skicka gods på spåren. Med över tio miljoner invånare är det dags för Sverige att satsa på nya stambanor för att möta den efterfrågan som finns på klimatsmarta resor. Regeringen satsar stort och när jag för några veckor sedan presenterade infrastrukturpropositionen var det med en historisk ram på nästan 900 miljarder kronor. För det är genom modiga investeringar vi klarar klimatomställningen och skapar fler jobb. Jag är därför bekymrad, om än inte överraskad, av Moderaternas prioriteringar - för frånvaron av investeringar har ett pris.

ANNONS

2018 påbörjades planeringsarbetet för nya stambanor med sträckorna Göteborg – Borås, Lund – Hässleholm och Linköping – Järna. Klartecken gavs också för att påbörja bygget av Norrbotniabanan, Sydostlänken, Fyrspår Stockholm – Uppsala och stora investeringar på bland annat Ostkustbanan och Västkustbanan. Signalen var tydlig: kapaciteten i det svenska järnvägssystemet måste stärkas och en allt större del av gods- och persontransporter måste flyttas över från väg till järnväg och sjöfart.

Historisk satsning

För några veckor sedan presenterade jag en infrastrukturproposition med de ekonomiska ramarna för nästa planeringsperiod. För att fullfölja satsningarna föreslog regeringen en historiskt stor ram på närmare 900 miljarder kronor, där inte minst anslaget för att utveckla och bygga ny infrastruktur ökade väsentligt.

Moderaterna har nu presenterat sitt alternativ och det är en anmärkningsvärd ambitionssänkning med omfattande konsekvenser. De aviserar en kraftig minskning av investeringar och ett tydligt utpekande av att nya stambanor inte ska byggas. Det innebär i realiteten att Moderaterna nu vill stoppa byggandet av ny järnväg mellan Göteborg –Borås, Lund – Hässleholm och Linköping – Järna. Arbetet är redan långt framskridet och regioner, kommuner och näringsliv har sedan år tillbaka planerat för satsningarna som verkligen behövs. Det är uppenbart att Moderaterna är mer angelägna att närma sig Sverigedemokraternas politik nationellt än lyssna till moderata regionala företrädare som tydligt markerar betydelsen av satsningar på nya stambanor.

ANNONS

Fullt på spåren

Det behövs nya stambanor. På flera ställen är det fullt på spåren och kapaciteten måste öka. Vi genomför nu den största järnvägssatsningen i modern tid. Ska vi klara klimatmålen behövs investeringar som bidrar till omställningen av transportsystemen. Ökad järnvägskapacitet bidrar också till vidgade arbetsmarknadsregioner, ökade pendlingsmöjligheter och dessutom till en minskning av trafikvolymerna på högt trafikerade vägar. Alla inser exempelvis att en satsning på Göteborg – Borås innebär minskad belastning på den hårt trafikerade väg 40. En utebliven satsning innebär det motsatta: fortsatt långa köer och allt svårare att nå klimatmålen.

Moderaterna måste nu ge besked. Det förslag de lagt i riksdagen innebär ett stopp för byggandet av nya stambanor – ett stopp för viktiga delar i omställningen av det svenska transportsystemet. Hur tänker Moderaterna att klimatmålen för transportsektorn ska nås? Hur ska berörda regioner kunna planera för bostadsbyggande i anslutning till nya stambanor när ett parti med ambitioner att ta regeringsmakten vill avbryta den satsning som alliansregeringen påbörjade med Sverigeförhandlingen? Och vad är beskedet till alla de företag som vill frakta mer gods med järnväg och sjöfart när Moderaterna nu vill minska resurserna för investeringar?

Historien upprepar sig

Om Moderaterna vill stoppa Linköping – Järna, Göteborg – Borås och Lund – Hässleholm får vi en situation liknande den 2006, då den moderatledda regeringen tog bort den planerade investeringen av Norrbotniabanan som den socialdemokratiska regeringen beslutat. Om så inte skett hade den i princip varit färdigbyggd idag. Jag tror alla inser vilket misstag det var – och vilken betydelse en färdigbyggd Norrbotniabana haft för de stora investeringar som nu görs i norra Sverige.

ANNONS

Inga skattesänkningar i världen kan lösa behovet av klimatsmarta transporter.

Slutsatsen är enkel, frånvaron av investeringar har också ett pris. Inte minst för ett stort exportberoende industriland som Sverige. Inga skattesänkningar i världen kan lösa behovet av klimatsmarta transporter. Hur ser Moderaternas plan för att ställa om transportsektorn ut om inte järnvägsinvesteringarna fullföljs?

Det är dags att Moderaterna klargör vad som kommer att hända om de får bestämma. För alla oss andra som inser att mer järnväg är helt avgörande är svaret enkelt.

Tomas Eneroth (S) infrastrukturminister

LÄS MER:Sverige behöver ytterligare ett dubbelspår Göteborg-Alingsås

LÄS MER:Regeringen bryr sig inte om västsvensk infrastruktur

ANNONS