Vinsten görs alltså inte för att IES är bättre än den kommunala skolan, utan som en direkt konsekvens av deras enklare uppdrag. Vi upprörs av det faktum att skattepengar går till företagsvinster snarare än till stöd åt de elever som är i behov av det, skriver debattörerna.
Vinsten görs alltså inte för att IES är bättre än den kommunala skolan, utan som en direkt konsekvens av deras enklare uppdrag. Vi upprörs av det faktum att skattepengar går till företagsvinster snarare än till stöd åt de elever som är i behov av det, skriver debattörerna. Bild: Privat

Vi upprörs av obegränsade vinster på elevernas bekostnad

Tack till IES som tagit sig tid att replikera. Den “oberoende skolforskning” som Stenquist citerar verkar komma från Institutet för Näringslivsforskning, finansierad av Svenskt Näringsliv, varför deras oberoende kan ifrågasättas, skriver bland andra Linda Odén, lärare.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Slutreplik

23/10 Lögn att Engelska skolan har färre behöriga lärare

22/10 Stoppa Engelska skolans etablering i Stenkullen

Gällande lärarnas behörighet är Skolverkets statistik tydlig. Endast 37,2 procent av lärarnas på IES skolor är behöriga. Huruvida de har en utländsk lärarutbildning går inte att utläsa, men klart är att den inte är validerad i Sverige. Samma statistik visar också att IES har låg lärartäthet och högre grad av tillfälliga anställningar.

Skolverkets statistik ger också vid handen en anmärkningsvärt stor andel “glädjebetyg”, det vill säga betyg högre än resultaten på nationella prov. En rapport från Skolverket 2020 visar att ju färre nationella prov ett ämne har, desto högre sticker IES (och de andra koncernernas) betygsättning iväg i detta ämne. Stenquist talar om mångfald, men glömmer berätta att IES:s skolor tar emot färre nyinvandrade elever med större stödbehov (SvD, 7/10-18). IES avvisar dessutom förslaget om slopat kösystem för att nå en större mångfald i elevunderlaget (DN 23/10), a propos att IES påstår sig “inte välja sina elever” och aktivt arbetar för att bryta segregationen. Det är lätt att påstå att en skola är öppen för alla, men såväl statistik och agerande visar det motsatta. Just den statistik som från första september vådligt nog är sekretessbelagd.

ANNONS

Gränslösa vinstuttag

Det är upprörande att anklagas vara något man inte är, skriver Stenquist, för att i samma mening insinuera att vi är emot mångfald och valfrihet, för att vi vänder oss emot gränslösa vinstuttag av skattemedel, ett olyckligt systemfel som tvärtom hindrar mångfald och ökar segregation. Vi talar inte om det fria skolvalet eller skolformer, utan om Sveriges världsunika system som tillåter skolkoncerner att ta ut obegränsat med vinst, trots att de helt finansieras av skattepengar. Vinsten görs alltså inte för att IES är bättre än den kommunala skolan, utan som en direkt konsekvens av deras enklare uppdrag. Vi upprörs av det faktum att skattepengar går till företagsvinster snarare än till stöd åt de elever som är i behov av det.

Vi talar inte om det fria skolvalet eller skolformer, utan om Sveriges världsunika system som tillåter skolkoncerner att ta ut obegränsat med vinst, trots att de helt finansieras av skattepengar.

Som skattebetalare i Lerum oroas vi över kommunens ekonomi och den överhängande risken för att den kommunala skolan får sämre förutsättningar när IES tar över vissa elevgrupper. Rapporter från kommuner som Skellefteå, Upplands Väsby och Östersund visar ekonomiska förluster och en försämring av villkoren på de kommunala skolorna när IES etablerat sig. Skrapar man på ytan går det lätt att visa att IES inte är den välgörare för kommuner som Stenquist vill framställa dem som. Vi hoppas nu att våra politiker är ansvarsfulla gällande våra skattepengar och nekar IES att etablera sig i Stenkullen.

ANNONS

Linda Odén, lärare och förälder

John Olsson, f.d lärare och förälder

Johanna Verme, socionom och ämneslärarstudent

ANNONS