Vad exakt är det grundskolenämndens ordförande Axel Darvik menar med att ”hålla elever i schack”?, frågar sig debattören.
Vad exakt är det grundskolenämndens ordförande Axel Darvik menar med att ”hålla elever i schack”?, frågar sig debattören. Bild: Privat

Tysta elever vittnar inte om duktiga lärare

Om Axel Darvik skjuter till de medel som skolorna behöver. Då skulle våra elever må bättre och vi lärare skulle slippa bemöta slarviga uttalanden om att ”hålla barn i schack”, skriver högstadieläraren Jennie Danielsson.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

En duktig lärare ska kunna hålla en klass i schack, säger kommunstyrelsens förste vice ordförande Axel Darvik (L) i en artikel i torsdagens GP.

Jag, som högstadielärare, skulle vilja veta vad han menar med att ”hålla elever i schack”. Handlar det om att få dem att vara tysta och lugna i alla lägen? I så fall tror jag att majoriteten av den svenska lärarkåren har dömts ut såsom varande ”icke duktig” av kommunstyrelsens förste vice ordförande, tillika ordförande i grundskolenämnden.

Oklar poäng

Eller gör han kanske en vag syftning på den brokiga och ibland tumultartade vardag som självklart uppstår i ett klassrum där elever med vitt skilda behov ska samsas i ett lite för litet klassrum timme ut och timme in?

ANNONS

En lärare med 29 elever framför sig kan inte tillgodose vart och ett av dessa behov, sociala och pedagogiska, och det beror inte på att hen inte skulle vara tillräckligt ”duktig”

Det faktum att våra elever är sinsemellan olika och att deras behov varierar kraftigt är det som gör att bland annat yrkesgruppen elevassistenter behövs. En lärare med 29 elever framför sig kan inte tillgodose vart och ett av dessa behov, sociala och pedagogiska, och det beror inte på att hen inte skulle vara tillräckligt ”duktig”. Nej, det beror på glappet mellan det antal lärare som läraren utgör (en) i förhållande till antalet olika behov (många).

LÄS MER: ”Har Axel Darvik ens träffat ett barn?”

Elevassistenter kan bidra till lugnet, hjälpa elever att vänta på sin tur, medla i konflikter - alltihop saker som inte handlar om den rena undervisningen, men som indirekt och i hög grad påverkar den.

Specialpedagoger är en yrkesgrupp som är betydligt dyrare än elevassistenter och det, tippar jag, är skälet till att skolor oftare rekryterar de senare.

Samtidigt som Darvik uttrycker att en (1) lärare ska kunna hålla en klass i schack, säger han att man i stället för elevassistenter bör fylla på med fler speciallärare och specialpedagoger. Här får jag svårt att avgöra vilket ben han egentligen står på, men dessa resurser tackar jag gladeligen ja till! Specialpedagoger är en yrkesgrupp som är betydligt dyrare än elevassistenter och det, tippar jag, är skälet till att skolor oftare rekryterar de senare.

Jag hoppas nu att Axel Darvik lyssnar på sina egna ord och tillskjuter de medel som skolorna behöver för att säkerställa alla elevers rätt till utbildning. Då skulle våra elever må bättre, prestera bättre och vi lärare skulle slippa att bemöta slarviga uttalanden om duktighet och om att hålla barn i schack.

ANNONS

Vi skulle dessutom kunna fokusera mer på det vi brinner för och som vi är tämligen skickliga i: att undervisa.

Jennie Danielsson, lärare vid Kärraskolan i Göteborg

ANNONS