Besöksnäringen befinner sig i djup kris. Företag och jobb inom restaurang, bageri, hotell, konferens, nöjesparker, campingar och nattklubbar drabbas hårt av de införda restriktionerna.
Besöksnäringen i Sverige är en kreativ näring med högt ställda hållbarhetsmål. Arbetet med att erbjuda gäster mer hållbara material som minskar resursförbrukningen och nedskräpningen pågår för fullt. Men dessa framsteg sker utan politikens inblandning och utan extra pålagor.
Slår mot besöksnäringen
Utredningens förslag slår mot den lokala och arbetskraftsintensiva besöksnäringen. En juice från restaurang beläggs med cirka fem kronor skatt medan en i plastförpackning i butik inte gör det. Varje förpackning med mat från restaurang beläggs med cirka sju kronor skatt medan industriellt förpackad mat i plastförpackning inte gör det. Förpackningar för godis, glass och snacks omfattas inte av förslaget, trots att de bidrar till nedskräpning.
Enligt utredningen beror detta på att en skatt inte skulle styra mot mer miljövänliga förpackningsalternativ, utan snarare skulle leda till minskad efterfrågan. Samma sak gäller självklart för de engångsartiklar som skulle omfattas av beskattningen. Enligt Handelns Utredningsinstitut skulle 7 av 8 minska sin konsumtion vid en prishöjning. Utredningens argumentation är inkonsekvent och skälet till att just pappersmuggar och livsmedelsförpackningar ska beskattas är svårt att förstå.
Bättre än plast
Ett syfte med förslaget är att minska utsläppen av växthusgaser. Men skatten uppmuntrar till exempel inte en övergång till bioplast som är miljömässigt bättre än vanlig plast. Dessutom finns risken att skatten lockar företag att byta till mindre klimatvänliga alternativ. Detta är en risk som miljö- och klimatminister Isabella Lövin själv har uttryckt oro för (Ekot,15/8 2020). Skatten är dessutom densamma vid användning av återvunnen plast - ett tecken på att regeringens förslag inte handlar om miljöpåverkan.
Sällan har ett förslag varit mer feltajmat än detta. För den vars affärsidé är att samla människor är tiderna extremt tuffa. Att erbjuda take-away eller hemkörning är ett sätt för många företagare att överleva när andra inkomstkällor strypts av förbud och restriktioner.
Varje förpackning med mat från restaurang beläggs med cirka sju kronor skatt medan industriellt förpackad mat i plastförpackning inte gör det
I utredningen står att ”Den rådande pandemin har fört med sig konsekvenser som vi under utredningens arbete inte kunnat förutse och inte heller kunnat beakta i våra förslag”. En utredning som inte tar hänsyn till verkligheten måste läggas åt sidan och Magdalena Andersson måste stå emot förslagen som innebär en spark mot jobb och företag i en bransch som redan ligger ner.
Jonas Siljhammar, VD Visita
Martin Lundell, VD Sveriges bagare & konditorer