<strong id="strong-4ae78082fae2e0639c60cae07977b3dc">Henrik Munck </strong>(D) och <strong id="strong-0c70c367bca5c561036593b40dc316b5">Peter Danielsson</strong> (D).
Henrik Munck (D) och Peter Danielsson (D).

Regionledningen fast i orealistiska järnvägsdrömmar

Kostnaden för ett utbyggt järnvägssystem i Västsverige fyrdubblas, och därmed spricker planen för fler tåg i Västlänken. Tyvärr försöker nu regionens styrande politiker att vilseleda allmänheten med fina ord och rena dimridåer, skriver Demokraterna.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Slutreplik, Västlänken, 29/5, 4/6

Bara två månader efter chockbeskedet att linbaneprojektets kostnad fyrdubblas till fyra miljarder kronor så kommer samma besked för den västsvenska järnvägsutbyggnaden. Kostnaden för utbyggnadsplanen Målbild Tåg 2035 blir upp till hisnande 190 miljarder kronor.

Pengar regnar inte från himlen och därför skjuts stora delar av planerna långt bort i framtiden. De flesta av investeringarna handlar om stråken in mot Göteborg och därför spricker också hela grundtanken med fler tåg i Västlänken. För fler tåg får inte plats på dagens kringliggande banor.

Katastrof för klimatet

Klimatpåverkan av Västlänken blir därmed katastrofalt negativ. Och de andra stora järnvägsinvesteringarna kommer heller aldrig kunna räknas hem klimatmässigt, för när de väl kan bli färdigställda så kommer vägtrafiken redan vara klimatneutral.

ANNONS

Hur reagerar då de styrande allianspartierna och Miljöpartiet? Erkänner de att planerna havererat och att det behövs ett omtag? Nej, regionens styrande politiker möter den nya verkligheten med tredubbel tondövhet.

Hur reagerar då de styrande allianspartierna och Miljöpartiet? Erkänner de att planerna havererat och att det behövs ett omtag? Nej, regionens styrande politiker möter den nya verkligheten med tredubbel tondövhet.

• De offentliga finanserna och välfärden står inför stora utmaningar. Men nyheten om 190 miljarder möts av en axelryckning.

• Klimatfrågan är akut och bevisligen kan inte 190 miljarder på järnvägsprojekt långt in i framtiden lösa detta. Även klimatfrågan möts därmed av en axelryckning.

• Planen Målbild Tåg 2035 har havererat men i stället för att erkänna det så döper man om den till ”Generalplan”. Troligen en dimridå bara för att förvirra allmänheten (väljarna).

Finns alternativ

Denna tondövhet försämrar vår regions utvecklingsmöjligheter. Men det finns alternativ. Omfattningen av järnvägsplanerna behöver göras mer realistisk och samtidigt måste elektrifieringen av vägfordon ta fart.

Göteborg är lyckligt lottat med en världsledande fordonsindustri. I stället för att bränna korten på orealistiska järnvägsdrömmar så borde alla västsvenska politiker samlas kring en kraftfull satsning på laddinfrastruktur för personbilar, bussar och lastbilar. Och även satsa på elvägar där framförallt den tunga trafiken kan försörjas med fossilfri el över långa avstånd. Det vore både visionärt och realistiskt.

Henrik Munck (D)

kommunalråd, ledamot i trafiknämnden, Göteborg

Peter Danielsson (D)

ANNONS

ledamot i miljö- och klimatnämnden, Göteborg

ANNONS