Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Olof Ohlsson

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Demokraterna fortsätter sprida felaktigheter

Demokraterna förvrider i sin debattartikel fakta och upprepar samma gamla vanliga argument mot Västlänken. Det är en för Demokraterna högst typisk blandning av konspirationer, missförstånd och direkta felaktigheter, skriver Johnny Magnusson (M) med flera i grönblå samverkan.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik, Västlänken, 29/5

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Demokraterna skriver att Västlänken nu kommer kosta 190 miljarder, detta är helt enkelt inte sant. Vad som grovt räknat kostnadsbedömts till 140–190 miljarder är Västsveriges samlade järnvägsbehov.

Västlänkens nytta har bevisats vid ett flertal tillfällen och byggandet för att framtidssäkra Göteborgs kapacitet och stärka dess attraktivitet är äntligen igång. För mer än sex år sedan slog Göteborgs Central i sitt kapacitetstak när Alependeln öppnade.

Stora behov

Tack vare Västlänken kan vi blicka framåt och prata om vårt samlade järnvägsbehov. För faktum är att det är mycket som behöver göras för att få ordning på järnvägsbehoven i vår del av landet.

• Göteborg-Stockholm via Borås behöver knytas samman med ny stambana.

• Pendlingen och godstrafiken på befintliga Västra stambanan behöver stärkas genom den kapacitet som frigörs av en ny stambana.

Det är dags att Demokraterna släpper sitt förlegade motstånd mot Västlänken och kommer med på tåget

• Göteborg med Oslo behöver knytas ihop bättre för att kunna flytta över gods till järnväg och utöka utbytet mellan städerna med fjärrtåg som kan ta resan vidare ner i Europa.

• Bohusbanan behöver stärkas, och det behövs överhuvudtaget investeras i samtliga regionala järnvägar för att knyta ihop länet.

• Utöka kapaciteten på Västkustbanan för att tillgodose ett ökat behov av både person- och godstrafik.

• Fortsätta investera i kollektivtrafiken i det expansiva Göteborg-Mölndal-Partille-området.

Det är dessa och ett antal andra helt nödvändiga åtgärder som beräknas kosta 140-190 miljarder.

Klimatutmaningen är akut och framtiden stavas kollektivtrafik och i synnerhet spårburen trafik. Våra medborgare kräver en fungerande kollektivtrafik som håller i decennier framöver. Vi vill ta ett samlat grepp för att utveckla Västsveriges järnväg. Det är dags att Demokraterna släpper sitt förlegade motstånd mot Västlänken och kommer med på tåget.

Johnny Magnusson (M)

Kristina Jonäng (C)

Conny Brännberg (KD)

Jonas Andersson (L)

Ulrika Frick (MP)

regionråd och gruppledare grönblå samverkan, Västra Götalandsregionen