Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Istället för satsningar längs Västra stambanan läggs alla ägg i en korg när regeringen fortsätter arbeta för det av flera tunga experter kritiserade drömprojektet med höghastighetståg, skriver debattörerna.Las Bild: Dennis Lindbom, Lasse Edwartz
Istället för satsningar längs Västra stambanan läggs alla ägg i en korg när regeringen fortsätter arbeta för det av flera tunga experter kritiserade drömprojektet med höghastighetståg, skriver debattörerna.Las Bild: Dennis Lindbom, Lasse Edwartz

Regeringen bryr sig inte om västsvensk infrastruktur

Regeringens infrastrukturproposition är en västsvensk besvikelse. Inte en krona ser ut att gå till järnvägssträckan Göteborg-Alingsås, som är Sveriges värsta flaskhals, skriver Alexander Abenius (M), kommunstyrelsens ordförande Lerum och Viktor Lundblad (M), tf kommunstyrelseordförande Lerum.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Idag presenterade Sveriges vice statsminister och infrastrukturministern regeringens infrastrukturproposition för perioden 2022-2033. Propositionen är en västsvensk besvikelse. Inte en endaste krona ser ut att riktas till en utbyggnad av järnvägssträckan Göteborg-Alingsås, som är Sveriges värsta flaskhals. Nu står det klart att regeringen inte bryr sig om infrastrukturen i Västsverige.

Västsvensk pulsåder

Västra stambanan är en viktig svensk och västsvensk pulsåder. Här transporteras gods på ett hållbart sätt för industri och näringsliv till och från Göteborgs Hamn. Här reser människor mellan Sveriges två största storstäder. Här pendlar folk i alla åldrar regionalt och lokalt för att ta sig till skola, arbete och rekreation. Men här finns också Sveriges värsta flaskhals i järnvägsnätet på sträckan Göteborg-Alingsås, enligt Trafikverkets egna siffror. Behovet och vikten av att bygga ut sträckan är stort för att öka möjligheten för fler att pendla hållbart och för mer gods att föras över från våra vägar till järnväg. Dessutom är utbyggnaden samhällsekonomiskt hållbar då flaskhalsen enbart sträcker sig drygt 4 mil.

Sedan flera år tillbaka är politiken i Västra Götalandsregionen samt de fyra kommunalförbunden i Västra Götaland (Göteborgsregionen, Skaraborg, Boråsregionen och Fyrbodal) överens om Västra stambanans betydelse och höga prioritet för svensk och västsvensk infrastruktur. Därför har VGR och kommunalförbunden tillsammans spelat in Västra stambanan, tillsammans med ny järnväg Göteborg-Borås, som de två viktigaste västsvenska satsningarna till regeringen. Till detta samlas dessutom samtliga kommuner längs sträckan Göteborg-Stockholm i ett gemensamt upprop, kallat Västra Stambanegruppen, där vi gemensamt arbetar för att regeringen ska fördela pengar till sträckan.

När vice statsminister Bolund (MP) och infrastrukturminister Eneroth (S) inte ens med ett endaste ord nämner Västra stambanan i propositionen kan vi som västsvenska kommunpolitiker inte göra annat än att känna en stor besvikelse och förvåning över regeringens skeva prioriteringar. Istället läggs alla ägg i en korg när regeringen fortsätter arbeta för det av flera tunga experter kritiserade drömprojektet med höghastighetståg.

Med närmare 2 miljoner svenskar boendes längs Västra stambanan och allt fler företag som konkurrerar om att få köra fjärrtåg på stambanan (vilket GP rapporterat om) samt en allt högre efterfrågan på att få köra gods till och från från Göteborgs hamn borde valet av prioritering vara enkelt för regeringen.

Sveriges regering behöver tänka om och göra rätt.

Alexander Abenius (M), kommunstyrelsens ordförande Lerums kommun, föräldraledig

Viktor Lundblad (M), tf kommunstyrelseordförande Lerums kommun