Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Flixtrain börjar köra mellan Stockholm och Göteborg i maj.
Flixtrain börjar köra mellan Stockholm och Göteborg i maj. Bild: Flixtrain

Nytt tågbolag lanserar lågprisresor till Stockholm

Nu ökar konkurrensen på tågspåren. Flixbus börjar köra med sina gröna tåg Flixtrain på sträckan Stockholm-Göteborg i maj och pressar priset rejält mot största konkurrenten SJ.

Tyska Flixtrain skulle ha dragit igång tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg redan förra våren. Men så kom coronapandemin och satte käppar i hjulet.

– Nu kände vi att nu vill vi inte skjuta på det längre, även om timingen inte är perfekt, så tror jag att vi ska kunna få det att fungera, säger Peter Ahlgren vd för Flixbus Norden.

LÄS MER: SJ skjuter på sommarbiljetterna

LÄS MER: Färre platser på långresor även i sommar

Får bara köra med hälften så många passagerare

Däremot ser han att regeringens förslag om att förlänga kapacitetsrestriktionerna för långfärdsbussar och långfärdståg att man bara får fylla upp bussar och vagnar till 50 procent fram till den 14 augusti skulle kunna försvåra för verksamheten.

Flixtrain börjar köra mellan Stockholm och Göteborg den 6 maj och kommer att ha cirka 38 avgångar i veckan, vilket motsvarar ungefär två, tre avgångar per dag i varje riktning. Resan mellan de två storstäderna ska ta 3,25 timmar.

Ska prispressa konkurrenterna

Efter att ha gjort stor succé på tyska hemmamarknaden ger man nu sig in på den svenska – inte minst som prispressare. Och den rollen tänker bolaget ta i Sverige också.

– Priserna börjar från 129 kronor för enkel resa och vårt snittpris kommer att vara 285 kronor. Det är hälften av vad det kostar att åka med SJ, säger Peter Ahlgren.

Initialt kommer man att börja köra tåg med fyra vagnar och 362 sittplatser, vilket under restriktionerna betyder 181 platser.

– Men vi har möjligheten att lägga till fler vagnar och vi kan köra upp till sex vagnar med och då har vi plats för 562 personer på varje tåg, som för närvarande måste delas med hälften, säger han.

”Ett stort behov hos många”

Biljetterna som börjar säljas redan på onsdagen, kan köpas på Flixtrain eller Flixbus hemsidor eller appar, men också hos bland annat Pressbyrån som är återförsäljare.

Från bolaget sida är man övertygade om att ge både SJ och MTR Express en match på rälsen.

– Vi finns i 30 olika länder och vi har lyckats med att gå in på nya marknader och sälja biljetter. Jag tror också att det finns ett stort behov och önskan hos många av att kunna åka miljövänligt, men att många har tyckt att det varit för dyrt. Där fyller vi ett tomrum på marknaden, säger Peter Ahlgren.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.