Västtrafik kan göra om och göra rätt genom att lyssna på regionens invånare, skriver debattören.
Västtrafik kan göra om och göra rätt genom att lyssna på regionens invånare, skriver debattören.

Ödesdigert att frånta pendlarna deras sista livlina

Direktbussarna till Lerum har kommit att fungera som livlina för Lerumsborna när tågtrafiken stått still, skriver Viktor Lundblad (M).

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Slutreplik

13/4 Vi skär inte ner – vi tredubblar avgångarna från Lerum och Floda

4/4 Sänkt pris för göteborgarna hotar kranskommunernas kollektivtrafik

Västtrafiks ordförande menar att det är bra att man fick in någon som inte var göteborgare att styra Västtrafik. Detta i syfte att få ett bredare regionperspektiv i kollektivtrafiken. När han nu går i försvarsställning på Göteborgs-Postens debattsida upprepar han budskapet och talar om en attraktiv kollektivtrafik för regionens alla invånare. Tyvärr har inte Lerumsborna sett röken av denna attraktion. Snarare framstår det som en rökridå.

Han talar om att direktbussarna Gråbosnabben och Lerumssnabben en gång kom till som ett svar på att Västtrafik inte kunde köra så mycket tåg som de ville. Direktbussarnas roll är dock större än att bara kompensera för vad Västtrafik vill. De har kommit att fungera som livlina för Lerumsborna när tågtrafiken stått still. Att då, som Västtrafik nu planerar att göra, frånta pendlarnas sista livlina vore ödesdigert.

ANNONS

Utan bussar, utan stationer och utan spår kommer Västtrafik snart stå utan Lerumsbor.

Han talar vidare om att snabba på pendeltågen för arbetspendlarna längs västra stambanan, men alla alternativ han har tittat på innebär en försämring för Lerumsborna. Antingen ska Västtrafik lägga ner Aspedalens station eller lägga ned Aspen station. Ett annat alternativ som Västtrafik lyft fram vore att införa skip-stop och helt enkelt skippa arbetspendlarna i Lerum ibland. Alla alternativ slår med precision mot Lerum och tar ingen som helst hänsyn till de stadsbyggnadsprojekt som nu planeras.

En ännu sämre vardag

Han talar avslutningsvis om fler avgångar år 2035. Men samtidigt som han talar om målbilder för en fjärran framtid så har Lerumsborna en vardag att leva i. Redan 2025 ska Trafikverket strypa åt Sveriges värsta flaskhals ännu hårdare – och endast ha ett fungerande spår på Västra stambanan. Det innebär en ännu sämre vardag för tågresenärer och pendlare i Lerum.

Bussar, stationer och spår fråntas Lerumsborna och kvar blir endast målbilder om framtiden. Det är en trippelstöt mot Lerumsborna som riskerar att få dystra konsekvenser för framtidens resande.

Utan bussar, utan stationer och utan spår kommer Västtrafik snart stå utan Lerumsbor. I stället kommer de att tvingas ta bilen, fastna i bilköer och drabbas av trafikstockningar på E20. Så skapas knappast ett hållbart resande.

Han och jag delar dock en viktig slutsats. En tro på ett gott samarbete mellan kommun och kollektivtrafikmyndighet samt att Västtrafik kan göra om och göra rätt genom att lyssna på regionens invånare.

ANNONS

En början på det samarbetet vore att hörsamma de över tusen invånare som överlämnat en protestlista till Västtrafik för att rädda direktbussarna. Till detta kan han hörsamma de över tvåtusen boende i Aspedalen som vill behålla sin station.

Viktor Lundblad (M), kommunstyrelsens ordförande i Lerums kommun

LÄS MER:Västtrafik backar om kritiserade zonindelningen

LÄS MER:Kranskommunens missnöje efter ett år med ny zonindelning

LÄS MER:Efter kritiken: Fem hållplatser blir omlottzoner

ANNONS