Ulrika Frick (MP), regionråd och ordförande i Västra Götalands kollektivtrafiknämnd och  Karin Pleijel  (MP), kommunalråd och 2:e vice ordförande i trafiknämnden i Göteborg.
Ulrika Frick (MP), regionråd och ordförande i Västra Götalands kollektivtrafiknämnd och Karin Pleijel (MP), kommunalråd och 2:e vice ordförande i trafiknämnden i Göteborg.

Män måste resa som kvinnor gör om vi ska rädda klimatet

En jämställd trafikpolitik måste se till att alla känner sig trygga, oavsett kön. Och ska vi klara miljömålen i trafiken behöver män resa som kvinnor gör, skriver Ulrika Frick (MP) och Karin Pleijel (MP).

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Att mäns och kvinnors resvanor statistiskt sett skiljer sig åt är ingen nyhet. Det är ett faktum att män i allmänhet reser längre sträckor än vad kvinnor gör och att de oftare tar bilen. Kvinnor åker buss eller går i högre utsträckning än vad män gör.

Ska vi klara de transportmål som vi har satt upp och utveckla hållbara städer som är till för människor, och inte bilar, då är det hållbara resmönster vi måste satsa på.

Om kvinnor skulle börja resa som många män i allmänhet gör skulle det ske en dramatisk ökning av koldioxidutsläpp liksom partiklar.

Enligt en trafikutredning som Trivector gjort för Malmö stad skulle det ske en dramatisk ökning av koldioxidutsläpp liksom partiklar, om kvinnor skulle börja resa som många män i allmänhet gör. Det beräknades att det skulle innebära en ökad miljökostnad på 300 miljoner kronor.

ANNONS

Ibland måste vi fråga oss vilka politiken är till för, och i tiden kring internationella kvinnodagen kan vi inte låta bli att ifrågasätta just trafikpolitiken. Resurser som satsas på infrastruktur och framkomlighet måste bli mer rättvisa, även ur ett jämställdhetsperspektiv. Det är inte bara en klimatfråga, utan också en feministisk fråga.

Bilar tar mycket plats som i stället kan användas till planteringar, konst och serveringar.

Bilar tar mycket plats som i stället kan användas till planteringar, konst och serveringar. Sådant som gör det offentliga rummet öppet för alla. Skillnaden på hur stor yta en buss tar per resenär på en stadsgata jämfört med en bil är 20 kvadratmeter. Bara det borde innebära att alla insåg vad som för längesen borde varit vägledande för infrastrukturutbyggnad och prioritering i framkomlighet.

En jämställd trafikpolitik måste se till att alla känner sig trygga, oavsett kön. Så är det inte i dag, kvinnor känner sig mer otrygga än män såväl i samhället i stort som i kollektivtrafiken. I Västra Götalandsregionens strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor sätts därför ett extra fokus på trygghet, och bland annat ska närvaron av personal som skapar trygghet samt utvecklingen av störningsinformationen ses över.

Vi vill ha ett Västra Götaland som hänger ihop; socialt, ekonomiskt och där vi når klimat- och miljömålen.

Miljöpartiets politik har en feministisk inriktning. När vi prioriterar väljer vi möten, människa och miljö framför gamla tankar om hur ett samhälle byggs. Vi vill ha ett Västra Götaland som hänger ihop; socialt, ekonomiskt och där vi når klimat- och miljömålen. Ett steg på vägen är att låta normen för framtidens transporter vara det hållbara resandet, det som i dag redan är vardag för flertalet kvinnor. Den gröna rörelsen har bara en riktning – framåt.

ANNONS

Ulrika Frick (MP)

regionråd och ordförande i Västra Götalands kollektivtrafiknämnd

Karin Pleijel (MP)

kommunalråd och 2:e vice ordförande i trafiknämnden i Göteborg

ANNONS