Lyft blicken för ett nordiskt tågsamarbete

Om man menar allvar med ett nordiskt samarbete är det nödvändigt med bred politisk enighet, men tyvärr innehåller KD:s debattinlägg detaljer som istället låser det nuvarande partipolitiska dödläget, skriver Rune Wigblad i en replik.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

Replik

till Magnus Jacobsson och Hampus Hagman, 1/8

Det är intressant att två KD-representanter i Trafikutskottet, Magnus Jacobsson och Hampus Hagman, i GP föreslår att regeringen tar initiativ till ett gemensamt nordiskt arbete för att förbättra infrastrukturen mellan Stockholm–Oslo–Göteborg-Köpenhamn. Är detta ett alternativ som lyfter blicken och kan ena politiska partier?

Det är C och MP som driver frågan om höghastighetståg för 320 km/h och det blev en kompromiss i regeringen. Just nu är topphastigheten sönderkompromissad: 200 km/h mellan Stockholms central och Järna, 250 km/h mellan Järna - Linköping samt Göteborg - Borås och 320 km/h söder om Linköping mot Jönköping/Malmö. Dessutom har Norge ett höghastighetsprojekt mellan Oslo - Halden med tåg 250 km/h. Om man menar allvar med ett nordiskt samarbete är det nödvändigt med bred politisk enighet.

ANNONS

En funktionsupphandling skapar förutsättningar för den nödvändiga politiska enigheten över blockgränser och länder

I juni 2019 hoppade M av den breda diskussionen om höghastighetståget med motiveringen att investeringen ”är så olönsam och tränger undan andra viktiga investeringar” . Eftersom M och SD nu är emot projektet finns det ingen långsiktig politik över mandatperioderna.

När det idag finns många olika system för snabba tåg att köpa på marknaden är det som professor Charles Edqvist med flera påpekade lämpligt att genomföra en funktionsupphandling, vilket inte har skett. En funktionsupphandling skapar förutsättningar för den nödvändiga politiska enigheten över blockgränser och länder. Funktionskrav bör vara minskad trängsel, höga hastigheter och snabb byggnation men inte blandade trafik på spåren.

En funktionsupphandling skapar förutsättningar för den nödvändiga politiska enigheten över blockgränser och länder

Magnettåg är ett starkt alternativ i en sådan funktionsupphandling. Trots att det idag finns minst tre typgodkända system för magnettåg (Japan, Kina, Sydkorea), har ingen öppen inbjudan skett av ansvariga i Sverige för höghastighetståget. Från Kinas kostnadseffektiva tänkande rapporteras nu bygge av magnettåg på gamla brobanor. Magnettåget har mycket bättre acceleration och mindre underhållskostnader.

Tyvärr innehåller KD:s debattinlägg detaljer som istället låser det nuvarande partipolitiska dödläget. Det gäller att lyfta blicken om man ska föreslå ett nordiskt samarbete. Magnettåg har förutsättningar att skapa detta eftersom sådana system potentiellt kan erbjuda större nytta för pengarna.

Rune Wigblad

ANNONS

professor Företagsekonomi, inriktning Industriell Ekonomi, Strömstad akademi och lärare vid Högskolan i Skövde

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS