Replik
Engelska skolan 5/2
Internationella Engelska Skolans (IES) fasta övertygelse är att alla barn, oavsett bakgrund, kan lyckas om de får möjlighet till utbildning av god kvalitet. Det är därför olyckligt att Sten Svensson, medlem i nätverket för en likvärdig skola, staplar felaktiga och allvarliga anklagelser på varandra angående vår verksamhet och etableringar.
För det första. Att bygga nya skolor är inte gratis, oavsett vem som gör det eller vem som driver dem. Det kommer att behövas hundratals nya skolor i Sverige de kommande åren för att möta det ökande antalet elever. Vi etablerar oss bara där vi är efterfrågade och välkomna. Vi stolta över att bidra med såväl kvalitativ undervisning, mångfald som fler utbildade lärare.
Det kommer att behövas hundratals nya skolor i Sverige de kommande åren för att möta det ökande antalet elever
För det andra. Likabehandling är en av grundbultarna i friskolereformen från 1990-talet. IES har ingen annan uppfattning än att avtal och ersättning ska ske i enlighet med den principen. Vi ska varken ha bättre eller sämre villkor än någon annan. Men att bygga en ny skola kostar inte sällan upp till 500 miljoner kronor och medför därför en högre hyra än äldre byggnader. Frågan i många kommuner handlar därför om hur de ska kunna hantera denna investeringsutmaning. Vi arbetar tillsammans med kommunerna för att hitta lösningar som möjliggör nya kvalitetsskolor samtidigt som skattemedel hanteras med försiktighet.
Fridolin står bakom
Den lokalkostnadsersättning som ges av kommunen till fristående aktörer sätts normal baserat på kommunens kostnader för befintliga skolbyggnader. Om dessa är äldre och inte har renoverats under senare år, kan det uppstå ett stort glapp mellan faktisk hyreskostnad och ersättningen. Om detta glapp är uppenbart orimligt tillåter lagen att kommunen ersätter aktören, dock aldrig mer än för faktisk hyreskostnad. För att det inte ska råda några tvivel om detta gjordes ett förtydligande avseende lokalkostnadsersättningen och undantag gjordes i skolförordningen 2018. Tidigare utbildningsminister Gustav Fridolin har tydligt å regeringens vägnar ställt sig bakom gällande lagstiftning och tolkning.
Motverkar segregation
För det tredje. IES motverkar segregation. 38 procent av våra elever har utländsk bakgrund, jämfört med genomsnittet om 24 procent. Oavsett om en elev har förälder med hög eller låg utbildning hjälper vi eleven att prestera bättre än elever med samma bakgrund i andra skolor. Det syns tydligt inte minst i de nationella provens resultat. Vi välkomnar alltid en konstruktiv diskussion om kvalitet och likvärdighet och har inga problem med att våra etableringar synas i sömmarna. Men vi är också övertygade om att en debatt som i grunden handlar om våra barn och deras framtida utbildning förtjänar att föras utan osanningar och felaktiga påståenden.
Jörgen Stenquist, vice VD Internationella Engelska Skolan.