En katastrof för förarna att framdörrarna öppnas

Det finns ingen sanning i att förare vill öppna framdörrarna när pandemin fortfarande pågår. Västtrafiks beslut innebär att både förare och passagerare utsätts för smitta vilket är extremt allvarligt när råden skärps för att få kontroll på smittspridningen, skriver Ronny Sunesson och Johan Kanmert, på fackförbundet Kommunal, sektion Trafik.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Slutreplik

10/3 Västtrafik spelar rysk roulette med förarnas hälsa

16/3 Vi känner oss trygga med att öppna framdörrarna

Anna Johansson, enhetschef affärsenheten på Västtrafik svarar på vårt inlägg i GP om framdörrarnas öppnande och tyvärr är hennes svar fyllt av konstruerade argument där allt är fel förutom att skälet till öppnandet av framdörrarna är ekonomiska överväganden.

Det finns ingen sanning i att förare vill öppna framdörrarna när pandemin fortfarande pågår. Passagerarna har vant sig vid att framdörrarna är stängda precis som att det inte tillåts publik vid idrottsarrangemang eller att folksamlingar är otillåtna. Alla vet också att förarna befinner sig på sin arbetsplats och saknar möjlighet att arbeta på distans. Alla accepterar detta utom Västtrafik.

ANNONS

Förare utsätts för smittorisk

Att öppna dörrarna är helt och hållet Västtrafiks idé och det är de som varit drivande. Att genomföra detta nu innebär en ren katastrof för förarna. Mot alla bestämmelser i Arbetsmiljölagen genomför Västtrafik detta. Det är tragiskt att Västtrafik utsätter förarna för risken att smittas på arbetsplatsen.

Anna Johansson undviker med kirurgisk precision att kommentera det faktum att bussförare i och med Västtrafiks iver att öppna framdörrar tvingas åka tjänstresor bland passagerare och exakt samma sak händer vid förarbyten. I praktiken innebär det att vara helt oskyddade vid dessa arbetsmoment.

De riskbedömningar Anna Johansson hänvisar till har aldrig skett. Inga åtgärder har genomförts som skyddar förarna. Inget av vad som anges i Arbetsmiljöverkets föreskrift om det systematiska arbetsmiljöarbetet har genomförts. Det första som hände när framdörrarna öppnades i Borås var att det lades ett skyddsstopp.

Att Västtrafik vill att förare ska kontrollera biljetter är ett sätt att kompensera företagets bristfälliga biljettkontroll. En bussförare har ingen chans att vidta åtgärder om någon vägrar att betala. Uppgiften är att köra buss. Det är kontrollanter som ska se till så intäkter kommer till Västtrafik.

Västtrafiks beslut innebär att både förare och passagerare utsätts för smitta vilket är extremt allvarligt när råden skärps för att få kontroll på smittspridningen.

Vi kommer vända på varje sten för att den robusta och extremt tydliga svenska arbetsmiljölagstiftningen ska genomföras i praktiken. Om Västtrafik har problem med att intäkterna blir mindre eftersom människor följer myndigheternas råd att avstå resor med kollektivtrafiken på grund av pandemin får de vända sig till den statliga nivån för att få kompensation.

ANNONS

Västtrafiks beslut innebär att både förare och passagerare utsätts för smitta vilket är extremt allvarligt när råden skärps för att få kontroll på smittspridningen.

Ronny Sunesson, ordförande Sektion Trafik Kommunal Väst

Johan Kanmert, arbetsmiljöansvarig sektion Trafik

ANNONS