Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

I det här läget är det helt uteslutet att öppna framdörrarna och exponera buss- och spårvagnsförare för ett potentiellt livsfarligt virus, skriver debattörerna. Bild: Privat, Andreas Granath
I det här läget är det helt uteslutet att öppna framdörrarna och exponera buss- och spårvagnsförare för ett potentiellt livsfarligt virus, skriver debattörerna. Bild: Privat, Andreas Granath

Västtrafik spelar rysk roulette med förarnas hälsa

Att Västtrafik är beredda att spela rysk roulette med buss- och spårvagnsförares liv och hälsa är oacceptabelt. Ekonomiska kalkyler får inte gå före människors säkerhet och därför bör framdörrarna fortsätta hållas stängda, skriver Ronny Sunesson och Johan Kanmert, på fackförbundet Kommunal, sektion Trafik.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Runt om i Sverige försöker trafikhuvudmän få bort säkerhetsåtgärden att hålla framdörrarna på bussar och spårvagnar stängda. Trots att smittskyddsexperter på nationell och regional nivå varnar för en tredje våg av smittan vill trafikhuvudmännen pressa företagen som kör trafik för dem att öppna framdörrarna.

Går emot rekommendationerna

Agerandet är arbetsmiljöfientligt. Tyvärr meddelade Västtrafik vecka 6 att de avser att framdörrarna på bussar och spårvagnar ska öppnas ”stegvis” i VG-regionen och Kungsbacka. Det är märkligt att Västtrafik gick ut med detta under en pågående pandemi där effekten blir att människor som saknar möjlighet att arbeta på distans blir helt av med det lilla skydd de har. Det är också märkligt eftersom Västtrafik saknar arbetsmiljöansvar för de förare som kör bussar och spårvagnar i regionen.

Bara några dagar efter att Västtrafik gick ut detta skärptes råden i Västra Götaland för att begränsa smittan. De senaste rekommendationerna gäller från 17 Februari. Pandemin är på inget sätt över och bara från vecka 6 till 7 ökade smittspridningen med 14 procent och mellan vecka 7 och 8 med ytterligare 25 procent i regionen.

I det här läget är det naturligtvis helt uteslutet att öppna framdörrarna. Orsaken är att buss- och spårvagnsförare skulle bli helt exponerade för ett potentiellt livsfarligt virus på sina arbetsplatser. Västtrafik pratar om att sätta upp plexiglas vilket inte hjälper förarna alls i samband med avlösningar och tjänstresor (även kallade passresor), åtgärden är dessutom ytterst tveksam såväl ur arbetsmiljösynpunkt som trafiksäkerhetsmässigt sett.

”En sund och säker miljö”

Att Västtrafik är beredda att spela rysk roulette med buss- och spårvagnsförares liv och hälsa är oacceptabelt. Ekonomiska kalkyler får inte gå före människors säkerhet.

Arbetsmiljölagen 2 kapitlet 2§ lyder som följande: ”Arbetet ska planläggas så, att det kan utföras i en sund och säker miljö”

Den skrivningen talar för sig själv. Det är ingen säker och sund miljö att utföra arbetet i en miljö där det kommer vara mängder av människor tätt inpå en på arbetsplatsen när det pågår en pandemi.

Som situationen är nu kommer inga skyddsombud gå med på lagvidriga förslag att öppna framdörrarna utan stoppa arbetet enligt Arbetsmiljölagen 6 kapitlet, 7 paragrafen om Västtrafik fortsätter att agera fientligt mot arbetsmiljön. Ingen ska behöva riskera hälsan på arbetet på grund av trafikhuvudmän som sätter ekonomiska kalkyler före människors hälsa.

I det extremt allvarliga läget som råder måste skyddsombuden bevaka lagen och genomföra den så att inga framdörrar öppnas då det kan få katastrofala följder, vad än Västtrafik säger saknar de helt lösningar för arbetsmomenten som uppstår vid avlösningar och tjänst- och passresor, såvida inte de är av uppfattningen att förarna ska krypa in och ut genom sidofönstret vid förarbyten eller åka på taket vid dessa resor.

Dessutom är plexiglasvarianten ytterst tveksam i både arbetsmiljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. De saknar också som tidigare nämnts helt och hållet arbetsmiljöansvar för buss- och spårvagnsförare.

Framdörrarna ska öppnas när WHO förklarat att pandemin är över eller när samtliga buss- och spårvagnsförare samt så stor andel av befolkningen vaccinerats så risken att smittas är obefintlig.

Styrelsen för sektion Trafik i Kommunal avdelning Väst har uppfattningen att framdörrarna ska öppnas när WHO förklarat att pandemin är över eller när samtliga buss- och spårvagnsförare samt så stor andel av befolkningen vaccinerats så risken att smittas är obefintlig.

De flesta längtar efter den dagen då pandemin förklaras avslutad och faran är över. Men än är vi inte där.

Ronny Sunesson, ordförande sektion Trafik, Kommunal avdelning Väst

Johan Kanmert, arbetsmiljöansvarig sektion Trafik