Tågmarknaden har på ett klokt sätt, stegvis avreglerats under en 30-årsperiod i Sverige. Det har genererat ett av Europas snabbast växande tågresande, skriver Mats Almgren, SJ.
Tågmarknaden har på ett klokt sätt, stegvis avreglerats under en 30-årsperiod i Sverige. Det har genererat ett av Europas snabbast växande tågresande, skriver Mats Almgren, SJ. Bild: Pressbild SJ

Det har aldrig varit lättare att köpa tågbiljett

Mats Johannesson tycker att det svårt att boka tågbiljett Göteborg-Stockholm. Det är obegripligt eftersom det aldrig varit fler som åkt tåg Göteborg-Stockholm. Det borde Johannesson veta eftersom sanningen är att MTR:s marknadsandel växt till 20 procent, vilket också motsvarar antalet stolar som MTR kör, skriver Mats Almgren, SJ.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Replik

Biljettförsäljning SJ, 24/11.

Mats Johannesson, vd för kinesiska tågbolaget MTR, formulerar flera missförstånd i GP den 24 november. Johannesson tycker att det svårt att boka tågbiljett Göteborg-Stockholm. Det är obegripligt eftersom det aldrig varit fler som åkt tåg Göteborg-Stockholm. Många fler åker tåg än flyger. Det är Nordens mest trafikerade tågsträcka. Det borde Johannesson veta eftersom sanningen är att MTR:s marknadsandel växt till 20 procent, vilket också motsvarar antalet stolar som MTR kör.

Liknar flygbranschens utveckling

En väsentlig anledning till att tågsträckan vuxit mer än andra är att MTR inte säljer sina biljetter i SJ:s säljkanaler. MTR har fått anstränga sig, söka och bearbeta nya kunder: fritids-, affärs-, privat- och pendelresenärer, pensionärer, studenter, företag och offentlig sektor. Många fler har uppmärksammats på tåget som alternativ. Göteborg-Stockholm hade inte växt så om MTR och SJ bara hade delat på befintliga kunder. Tågsträckans tillväxt har stora likheter med tillväxten inom flyget när den marknaden avreglerades. Inte heller inom flyget ser vi att SAS säljer Ryanair, BRA eller Norwegian. Snålskjuts är ingen god drivkraft och staten har inte tvingat SAS att göra konkurrenternas jobb.

ANNONS

Tågsträckans tillväxt har stora likheter med tillväxten inom flyget när den marknaden avreglerades

Tron att tågmarknaden fungerar annorlunda är ett missförstånd. MTR:s inträde på sträckan Göteborg-Stockholm visar att gemensamma försäljningskanaler inte hade stärkt tillväxten ens på kort sikt. Förklaringen stavas konkurrens i hela resans alla delar, i leveransens alla led.

Ökad konkurrens

Konkurrensen tvingar tågbolagen att fokusera på de faktorer som betyder mest för kunderna. Vi förbättrar restider, anslutningar och prissättning. Med resenärsfokus justerar vi våra kunderbjudanden. Vi förbättrar kundservicen och förenklar biljettdistributionen. Vi ökar investeringarna i såväl tåg som i användarvänliga webbsidor. Vi introducerar nya betallösningar – Swish – och intuitivare reseappar. Vi flerfaldigar informationskanaler och uppdaterar trafikläget. Vi snabbar på restidsersättningsrutiner och förenklar kundreklamationer.

Konkurrensen gynnar innovation och utveckling och därför ser vi tillväxt som förr ansågs osannolik

Konkurrensen gynnar innovation och utveckling och därför ser vi tillväxt som förr ansågs osannolik. Totala ökningen Stockholm-Göteborg mäter 20 procent fler stolar, 30 procent fler avgångar, 25 procent fler resor.

Flera missuppfattningar

Johannesson tror felaktigt att SJ inte låter andra sälja sitt utbud. SJ köps i flera tredjepartskanaler, exempelvis hos Omio, Smart Resenär, Tågbokningen, Öresundståg, Snälltåget och Resrobot, där all kollektivtrafik finns; bussar, lokal- och regionaltåg, den samhällsfinansierade kollektivtrafiken och färjor. Stora resebyråer säljer SJ och Pressbyrån och Seven Eleven säljer SJ på över 500 ställen.

Johannesson har fel fakta om Norge. Han säger att den norska tågoperatören har skiljts från sin biljettförsäljning. Osant. Sant är att NSB har bytt namn till Vy, och Vy säljer merparten av sina resor i egna säljkanaler, utan statlig reglering. Det finns många säljkanaler i Norge och nytillskottet Johannesson sannolikt tänker på är ”Entur”. Entur kan jämföras med den svenska Resrobot i Samtrafikens regi. Vy säljer resor hos Entur på samma sätt som SJ säljer resor hos Resrobot.

ANNONS

Bara början

Järnvägen i Sverige var fullt ut avreglerad 2010. Det digitala inslaget, som en allt mer väsentlig del av resenärens upplevelse, tog fart runt 2015, ett halvt decennium senare. Det är först på senare år som de nya innovativa säljkanalerna, betalmetoderna och biljettdistributionen blir ett allt viktigare sätt för tågbolagen att differentiera sig.

Om den fria konkurrensen tillåts fortsätta så har vi bara sett början på den utvecklingen och resandetillväxten

Om den fria konkurrensen tillåts fortsätta så har vi bara sett början på den utvecklingen och resandetillväxten. En återreglering och monopolisering skulle dels hämma konkurrensen och bromsa innovation, dels sakta ner utvecklingen av nya smarta tjänster och äventyra den utveckling som vi ser komma ur den spännande mobilitetssektorn och de så kallade MAS-tjänsterna. De senare tror vi kommer att utveckla järnvägen och stärka tåget mot flyget. Redan på kort sikt kan en återreglering innebära marknadshinder för nya aktörer med egna konkurrenskraftiga säljkanaler att träda in på den svenska tågmarknaden.

Tågmarknaden har på ett klokt sätt, stegvis avreglerats under en 30-årsperiod i Sverige. Det har genererat ett av Europas snabbast växande tågresande. Det vore ett misstag att återreglera säljledet utifrån att ett kinesiskt flerfaldigt större bolag än SJ inte själva vill stå för utveckling och marknadsföring av en egen säljkanal.

Mats Almgren, kommunikations- och försäljningsdirektör, SJ AB

ANNONS
ANNONS