Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

SJ har valt att utnyttja den statliga biljettförsäljningskanalen, sj.se, som byggdes upp under monopoltiden, för att godtyckligt utestänga andra tågoperatörer, skriver debattören. Bild: Pontus Lundahl/TT, Oskar Westöö
SJ har valt att utnyttja den statliga biljettförsäljningskanalen, sj.se, som byggdes upp under monopoltiden, för att godtyckligt utestänga andra tågoperatörer, skriver debattören. Bild: Pontus Lundahl/TT, Oskar Westöö

Dags att skrota SJ:s biljettmonopol en gång för alla

Det talas mycket om att det är för svårt att boka tågbiljetter mellan svenska städer och Berlin eller Paris. Det talas nästan inte alls om att det är för svårt att boka tågbiljetter mellan Stockholm och Göteborg. Problemet stavas SJ. SJ:s monopolattityd står i vägen för en övergång till ett mer hållbart resande. Om regeringen menar allvar med det miljövänliga resandet måste arbetet börja på hemmaplan och med statens eget bolag, skriver Mats Johannesson, vd, MTR Express.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Alla är överens om att fler borde åka tåg. Tåg är en viktig del av framtidens trafikblandning. Tåg binder samman människor över stora avstånd till en bråkdel av de alternativa transportsättens utsläpp av växthusgaser. Om vi inte vill sluta träffas, handla med varandra och utbyta idéer är tåget en central del av lösningen. Att få fler att välja tåget är ett viktigt mål.

Vid sidan av debatten om höghastighetsbanor har det under det senaste året vuxit fram en diskussion om svårigheten att åka tåg från Sverige till Berlin, Amsterdam och Paris. I Januariavtalet mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet handlar två av de 73 punkterna om att underlätta tågresande. Regeringen ska agera för att ”göra det enklare att boka utlandsresa med tåg”, och Trafikverket ska ges i uppdrag att upphandla nattåg med avgångar till flera europeiska städer.

Det är naturligtvis utmärkt. Att integrera europeiska tågsystem medför flera utmaningar och det kan ta lite tid innan vi är i mål. Under tiden skulle vi kunna börja med att göra det lättare att ta tåget i Sverige. Det talas mycket om att det är för svårt att boka tågbiljetter till Berlin eller Paris – men nästan inte alls om att det är för svårt att boka biljetter för att åka tåg mellan Göteborg och Stockholm.

Förlegat system

SJ har valt att utnyttja den statliga biljettförsäljningskanalen, sj.se, som byggdes upp under monopoltiden, för att godtyckligt utestänga andra tågoperatörer. I dagsläget säljer statliga sj.se biljetter till alla andra tågoperatörer utom MTR Express. Genom att inte tillåta andra bokningssidor att sälja SJ:s utbud av tågresor så blockerar SJ effektivt tillkomsten av alternativ till sj.se och gör beroendet av deras egen plattform än större.

Genom att inte tillåta andra bokningssidor att sälja SJ:s utbud av tågresor så blockerar SJ effektivt tillkomsten av alternativ till sj.se och gör beroendet av deras egen plattform än större

I andra länder som avskaffat tågmonopol har man på olika sätt sett till att den tidigare monopolisten inte behållit kontroll över den statliga biljettförsäljningskanalen. I Norge, till exempel, har det statliga bolaget bytt namn och biljettförsäljningen har flyttats till en tredje, neutral part. Sverige har tyvärr inte brutit tillräckligt tydligt med monopolet.

Åtgärder ett måste

Konkurrensverket har i en skrivelse till infrastrukturdepartementet framhållit att förhållandena vad gäller biljettbokning inom persontågstrafiken utgör en del av ett större marknadsproblem och att situationen riskerar att minska konkurrenstrycket. Konkurrensverket konstaterar också att det utan åtgärder är tveksamt om det finns förutsättningar för nya aktörer att etablera sig på tågmarknaden.

Om vi menar allvar med att tåget är en del av lösningen, och att det ska bli lättare att välja tåget i Europa, då måste vi faktiskt börja på hemmaplan

Om vi menar allvar med att tåget är en del av lösningen, och att det ska bli lättare att välja tåget i Europa, då måste vi faktiskt börja på hemmaplan. Det är inte rimligt att regeringen kämpar för att göra det lättare att välja tåget mellan Stockholm och Paris och samtidigt låter statens eget bolag aktivt undergräva möjligheten att välja tåg mellan Stockholm och Göteborg.

Höghastighetståg kostar hundratals miljarder. För att köra svenska tåg till Europa krävs stora investeringar. Vi är positiva till de stora, långsiktiga satsningarna på järnvägen, men använd inte det som argument för att inte göra något nu. Att lösa problemet mellan Göteborg och Stockholm kostar bokstavligt talat ingenting. SJ:s monopolattityd kan lösas med ett pennstreck.

Lösningen kan vara i sikte. Det pågår en utredning om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i Sverige.

Lösningen kan vara i sikte. Det pågår en utredning om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i Sverige. Den är ett direkt resultat av Januariavtalet, och pekas ut som en del av lösningen på hur vi kan binda samman Sverige med tåg. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har aktivt pekat på utredningen och att frågan om konkurrensneutralitet ska lösas inom ramen för denna. Förra gången saken utreddes lämnades frågan om fjärrtåg utanför. Det är viktigt att frågan tas upp den här gången.

Vi måste bestämma oss för om tåget är en del av lösningen eller inte, och agera därefter. Gör det för all del lättare att boka tåg i Europa. Men börja med Sverige. Gör det lättare att boka tågbiljetter mellan Göteborg och Stockholm!

Mats Johannesson, vd, MTR Express