Inför förra OS 2016 i Rio de Janeiro var det H&M som svarade för den svenska OS-truppens klädsel.
Men för sommar-OS i Tokyo i år och för OS vinter-OS i Peking 2022 är det den japanska modejätten Uniqlo som fått ansvaret förse truppen med kläder.
Kläderna är inte endast avsedda för OS-truppen utan även för försäljning till allmänheten.
Inför sommarens OS har därför Uniqlo kontaktat Patent- och registreringsverket med en förfrågan om att använda den svenska flaggan i anslutning till sin logotyp.
Men modejätten har fått avslag på sin ansökan av riskheraldikern:
”Att atleterna vid internationella tävlingar bär dräkter med svenska officiella beteckningar är naturligt, men inte att en svensk statssymbol arbetas in i ett utländskt klädvarumärke.”
”Flaggan är en i lag skyddad statssymbol och officiell beteckning för Sverige. Den representerar nationen och kan under vissa omständigheter även användas i marknadsföringen av svenska produkter, men aldrig i varumärket för utländskt företags produkter.”
![Tobias Schreiber](/images/byline/34b27b37-456a-4260-8e39-b6fcdc4ddcf4/SQUARE.png?width=3840&quality=75)