Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Miljonpublik följer Sveriges öde

U21-EM har blivit en stor succé med tusentals svenska fans på plats i Polen som givit sina blågula hjältar fantastisk support. Dessutom har mängder av svenskar bänkat sig hemma i tv-soffan för att följa laget, nästan en miljon följde matchen hemma när Sverige mötte Polen.

Det är vinna eller försvinna för Sverige när den sista gruppspelsmatchen mot Slovakien avgörs ikväll. Med två snöpliga kryss i de två inledande matcherna krävs nu seger för att ens ha chansen att gå vidare.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

När Sverige mötte Polen i måndags såg 997 000 svenskar avslutningen av matchen med en tittartidsandel på 34,5 procent i andra halvlek. Motsvarande siffror för matchen mot England i fredags var 698 000 med en tittartidsandel på 33,7 procent som mest under matchen.

För att Sverige ska kunna vinna gruppen krävs att England inte vinner mot Polen i en match som startar samtidigt.

Men det är inte bara U21-EM som lockat tittare. När anrika motorklassikern Le Mans 24-timmars avgjordes i helgen som gick hade tävlingen den högsta tittartidsandelen någonsin med 11,4 procent i målgruppen 15-44 år. 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.