Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

"Det kommer att bli tufft i toppen. Men jag ska ta tillbaka titeln. Jag ställer inte upp för att delta", säger Robert Dahlgren, STCC-mästare 2017.

Kamp mot klockan för TCR Scandinavia

Flera toppförare är borta, bara elva bilar är klara för mästerskapet, inget TV-avtal. Och tre veckor kvar till start.

Mycket är sig likt, ändå är allting nytt. STCC:s konkurs har helt ändrat förutsättningarna för kungaklassen i svensk racing. Nu kämpar Svenska bilsportförbundet, TCR Scandinavia och de arrangerande banorna för att få ihop alla bitar till ett svensk mästerskap för 2019. Premiären är mindre än tre veckor bort.

På tisdagen hölls den traditionella testdagen på Ring Knutstorp. Och alla de förare som i dagsläget är klara för start var på plats, elva stycken.

Brandskattat startfält

Det är ett brandskattat startfält där mästaren Johan Kristoffersson och toppåkaren Daniel Haglöf dragit vidare till WTCR och veteranen Fredrik Ekblom inte heller kommer till start.

- Vi har tappat tre toppteam med sju bilar, säger Greger Petersson.

Men förarna på plats talar ändå om racing på hög nivå, kamp om segrar och mästerskap. Robert Dahlgren klockades för den snabbaste tiden.

- Det kommer att bli tufft i toppen. Men jag ska ta tillbaka titeln. Jag ställer inte upp för att delta, säger Dahlgren, STCC-mästare 2017.

- Jag är med och utmanar om totalsegern i år, säger förra årets överraskning Andreas Wernersson.

Bakifrån kommer en ung lovande förare, 16-årige Hannes Morin. Han klockades för den tredje snabbaste tiden för dagen.

- Jag ska erkänna att jag ännu aldrig kört om en annan förare i en TCR-bil, säger han och är upprymd över den lyckade testdagen.

Men mycket arbete återstår samtidigt som klockan räknar ner mot premiären i början av maj. Ett av orosmolnen är att det ännu inte finns något tv-avtal.

- Jag hoppas vi kommer att ha någon form av tv-sändning. Däremot behöver det inte se likadant ut som det gjort tidigare år, säger Per-Gunnar Andersson, styrelseledamot i Svenska bilsportförbundet som äger de kommersiella rättigheterna till mästerskapet.

Dröjsmål med avtalet

Många team talar om nya tider– och ett annat klimat.

- Jag tycker bara att ska vi ha elitracing i Sverige måste alla göra sitt. Vi får kollektivt se till att det här ordnar sig, säger föraren Albin Wärnelöv.

Redan nu siktar många mot nästa säsong. Då kan det bara bli bättre.

- Vårt mål är att till finalen i september kunna presentera ett upplägg för 2020 som många känner är tillräckligt attraktivt för att gå in i TCR, säger Greger Petersson.

Ett scenario vore att prins Carl-Philip kom tillbaka i högsta klassen i en Lynk & Co TCR.

- Det vore en dröm att still bedja om, säger Petersson med en suck.