Foto: Nicklas Elmrin
Foto: Nicklas Elmrin Bild: Nicklas Elmrin

Johan Stigefelt leder MotoGP-stallet från villan i Kullavik

Vart leder vägen om man föds och växer upp i Sveriges motorsports-Mekka? Den går via Anderstorp till världseliten i motorsport. En väg som sedan barnsben sett knän skrapa rödvita vägkanter i hastigheter som många människor hade kunnat svimmat av.
– Det finns inget utrymme för bristande koncentration när du ligger i 350 km/h, säger den förre roadracingföraren Johan Stigefelt som numera är teamchef på MotoGP-cirkusen.

ANNONS

För Johan Stigefelt har motorsport varit oundvikligt sedan barnsben. Han föddes och växte upp i Anderstorp, den småländska orten där Sveriges mest kända bana Anderstorp Raceway finns.

Varför det just blev motorcyklar som lockade var ingen slump. Fadern sålde motorcyklar och den äldre brodern körde. Första gången Johan själv satt på en var han inte mer än tre år gammal.

– Det är klart att det hade en påverkan på mig. Jag testade alla möjliga sporter, men omgivningen gjorde nog att det blev lättare att välja motorsport. Vi var alltid runt omkring och på banan i Anderstorp. Jag minns bland annat hur jag och farsan fick köra ärevarv innan lopp, säger Johan.

ANNONS

Väggarna i Johans kontor pryds av dräkter, hjälmar och diverse minnen som han samlat på sig genom åren. Som ung blev han tvåfaldig svensk mästare i 125cc-klassen och det dröjde inte länge innan han ville pröva vingarna utomlands.

– Jag kände ganska snabbt att jag ville ut, och att jag hade talang. Det gick bra först i EM, men när det kom till VM var det svårare. Där fanns förare som Valentino Rossi.

Fakta: Så fungerar världsmästerskapen i roadracing (MotoGP)

VM består av tre klasser som avgörs av motorcyklarnas vikt och effekt.

Tidigare namngavs klasserna utifrån motorernas slagvolym, vilket är ett mått för effekt.

MotoGP är huvudklassen, och har i folkmun blivit benämningen för samtliga mästerskapsklasser. Här når förarna hastigheter över 350 km/h.

Moto2 och Moto3 är de två resterande klasserna. Motorerna i dessa klasser är svagare. I dessa klasser kan förarna komma upp i 300 respektive 250 km/h.

2019 introducerades även MotoE-klassen där motorcyklarna körs på elmotorer.

Antal lopp varierar beroende på klass, men i huvudklassen MotoGP körs 19 lopp under en säsong.

Säsongen 2018 i MotoGP följdes av mer än 400 miljoner tittare.

De bäst betalda förarna tjänar omkring 100-200 miljoner kronor årligen.

Utöver en säsong i förstaklassen så körde Johan den största delen av sin karriär i världsmästerskapen för den klass som idag kallas för Moto2. Det var här han först stötte på en ung italienare vid namnet Valentino Rossi. Säsongerna 1997-1998 ställde de upp jämsides, och det var två karriärer som sedan gick skilda vägar.

Valentino Rossi tog en andraplats i sin första säsong och vann året därefter. Det blev startskottet för en imponerande svit där italienaren tog ett järngrepp om MotoGP under stora delar av 2000-talet. Över en trettonårsperiod vann Rossi nio titlar, varav sju kom i den högsta klassen. Idag är han ensam om att ha kört 400 lopp i mästerskapssammanhang.

Johan då? Mellan åren 1997-2004 körde han för ett antal olika stall i Moto2, men det blev aldrig mer än en 17:e placering för "Stiggy".

ANNONS
En 24 år ung Johan "Stiggy" Stigefelt.
En 24 år ung Johan "Stiggy" Stigefelt. Bild: Tobias Röstlund

Grundade stall i Malaysia

En bra förare vet vikten av att hålla blicken framåt, ständigt planerandes nästa sväng eller omkörning. Johan började blicka mot nästa fas i karriären relativt tidigt. 2005 så var han med och grundade sitt första stall, Stiggy Motorsport, som tävlade i motorcykelklassen SuperSport 600. Då körde han fortfarande själv.

Allt eftersom började Johan blicka bort från banan och mot nästa fas i livet. Med sin erfarenhet byggde han ett stort kontaktnät som fortsatte utvecklas med åren. Under 2014 blev det en resa till Malaysia där stallet SIC Racing Team grundades.

– Jag har varit i branschen i över 20 år. Jag skapade mig ett namn ganska tidigt i och med att jag var den enda svensken under min tid. Det hjälpte mig komma dit jag är idag.

Efter uppstarten 2014 har Johan fått se stallet genomgå ett par förändringar gällande namn, ägare och sponsorer. Något som inte alls är ovanligt i motorsportens värld. Hösten 2018 skedde den största förändringen hittills när det malaysiska oljebolaget Petronas gick in som huvudsponsor för stallet som Johan var med och startade.

– Nu är det fyra år sedan vi grundade stallet, och sedan dess har det egentligen bara gått framåt. Där jag är nu, i denna position, det går inte att komma längre. Jag är också väldigt glad och lycklig över att ha en förstående familj.

ANNONS

Sedan det statligt ägda Petronas börjat pumpa in pengar i SIP Racing Team har mycket förändrats och förbättrats.

"Det är en cirkus"

Stallet består idag utav ett manskap på 60 personer som alla fyller olika roller. Här ingår fordonsrelaterade tjänster som förarna, mekanikerna och analytikerna, men även de som sköter arbetet omkring loppen; koordinatorerna, stallets egna kockar och serveringspersonal.

Vad få vet är att detta skepp stundtals styrs från ett attefallshus i Kullavik. Där sitter stallets team-chef Johan Stigefelt och sköter verksamheten mellan loppen.

– Det är en cirkus, så kan man klart säga. Vi är ett team på 60 personer från 13 nationer som reser till 19 lopp mellan mars och november. Åker till ett lopp, ställer upp, tar ner, åker vidare.

Teamet har till stor del handplockats av Johan. Han har ett finger med i allt från sponsorer till utvärdering av förare.

– När jag är hemma handlar det om planering och administration. Sådant brukar jag sköta under måndagen och tisdagen från kontoret här hemma. När det är lopp åker jag redan på onsdagen. På torsdagen blir det möten med stallchefen, förarna och chefsmekanikern. Sedan följer träningar, kval och slutligen loppet som oftast körs på söndagen.

Stallet jämförs inte alltid bara med en flygande cirkus. Ibland är det mer likt ett turnerande rockband. Sportens största stjärna, spanjoren Marc Marquez, uppges ha en årslön runt 200 miljoner kronor. Tillsammans med Formel 1 är MotoGP en av de mest populära motorsporterna globalt, där flera av destinationerna har fullsatta läkare med över 200 000 besökare under helgerna som MotoGP bjuder på show.

ANNONS

– Alla förare har ju sina efterföljen. De har assistenter och flickvänner som ska med. De är så populära och stora att de har hela entourage med sig.

Johans egna entourage, familjen, finns hemma i Kullavik. Han försöker vara hemma så mycket han kan, men en del av cirkusen följer ändå med. I kontoret intill hemmet försöker han finna balans.

– Det är skönt att få komma ifrån ljudet från banorna. Jag gillar att det finns ett lugn här. Det känns som en annan värld när man får komma hem och spendera tid med frun och barnen, berättar Johan.

Positionen och branschen innebär att Johan reser stora perioder av året. Under säsongen besöker motorcykelcirkusen länder som Japan, Argentina och Storbritannien, där klassiska Silverstone väntar.

Sedan säsongen tog slut i november har han tillbringat större delen av sin tid hemma, bortsett från ett antal resor till stallets huvudkontor i Belgien, där planer och målsättningar för 2020 diskuterats.

Stallet firar tredjeplatsen i Österrikes GP.
Stallet firar tredjeplatsen i Österrikes GP. Bild: David Goldman

Fakta: Det här är Petronas Yamaha Sepang Racing Team

Stallet grundades 2015 och ställde upp i Moto2 och Moto3 kommande säsonger.

Inför 2019 gick det statligt ägda oljebolaget Petronas in som huvudsponsor.

Stallet ska under kommande säsong skulle ställa upp i samtliga tre Moto-klasser. Det är man är ensamma om.

I sin debutsäsong i MotoGP slutade stallet på fjärdeplats i lagtabellen. Efter Petronas satsning så värvade stallet in två nya förare, Franco Morbidelli och 19-årige Fabio Quartararo.

Morbidelli slutade på en godkänd tionde plats i sin andra säsong som MotoGP-förare. Debutanten Quartararo blev årets överraskning och var snabbast i sex av 19 möjliga kval. Han körde in på pallplats i tre lopp och hamnade femma totalt i mästerskapet.

Stallet tog sin första seger någonsin när britten John McPhee vann Frankrikes GP i Moto3.

Succéartad debutsäsong i MotoGP

Petronas satsning gav frukt redan under det första året. Debutsäsongen i MotoGP slutade i en överraskande fjärdeplats i lagtabellen. Även i Moto3 skördade stallet framgångar där man vann sitt första lopp någonsin i Frankrikes GP på Le Mans.

– Inte i min vildaste fantasi hade jag kunnat se det framför mig. Det vi gjorde 2019 var helt unikt, och då tog det ändå några lopp för oss att komma igång, säger Johan.

ANNONS

Snart är den nya säsongen igång. Närmast bär det av till Malaysia, där lagpresentation och försäsongstester väntar. Här testas modifikationer och strategier inför kommande säsong, och för Johan innebär det en återvändo till cirkusen.

– Jag har räknat på det. I februari kommer jag vara borta 19 dagar. Och då är det en kort månad. Men det ska bli skönt att få komma iväg till värmen.

År två i MotoGP innebär nya mål och högre förväntningar på Petronas Yamaha SRT. Den 8 mars släcks de fyra röda lamporna vid startlinjen och årets första Grand Prix går av stapeln i Qatar.

– Lagmålsättningen är topp tre. Sen vill vi såklart vinna vårt första lopp också.

Petronas Yamaha SRT:s Fabio Quartararo fick ifjol priset för årets nykomling i MotoGP.
Petronas Yamaha SRT:s Fabio Quartararo fick ifjol priset för årets nykomling i MotoGP. Bild: David Goldman

Valentino Rossi då? Den 41-årige legenden kör fortfarande i MotoGP, men har inte vunnit en titel sedan 2009. I fjol hamnade italienaren på en sjunde plats, två placeringar bakom en 20-årig Fabio Quartararo, MotoGP:s nya stjärnskott som spås kunna få en liknande karriär som Rossi. Vem som värvade och gav honom en chans i sitt stall? Johan Stigefelt.

– Vi kommer tappa honom när kontraktet går ut 2021, så enkelt är det. Men i år har vi målsättningen att han ska stå på podiet när säsongen är klar.

ANNONS

I veckan har rykten i motorsportsvärlden spridits om att Rossi kommer ersättas av Quartararo inför säsongen 2021. De största stallen vill ha de bästa förarna, och Valentino Rossis resultat de senaste åren har inte imponerat.

En skicklig förare är metodisk och uträknad inför försök till omkörning. För Johan Stigefelt gäller den inställningen än idag. Även om han inte styr motorcyklarna, så styr han cirkusen. En cirkus som flyger till olika kontinenter, kör om gamla legender och fostrar nya stjärnor.

ANNONS