Hockeyfeber i Göteborg – femte raka slutsålda för Frölunda

Växjö, Rögle, Färjestad, Brynäs och nu ser även matchen mot Malmö ut att locka 12 044 i Scandinavium. Något som gör att Frölunda för femte matchen i rad har en slutsåld arena.
– Vi har Sveriges bästa fans, säger klubbens ordförande Mats Grauers.

ANNONS
|

Frölunda ser ut att ha hittat formen igen efter en svajig period i SHL där laget blandat och gett. Seger mot Färjestad och nu seger mot Brynäs senast var välbehövliga segrar för ett lag som dessförinnan hade fyra raka förluster.

Publiken har dock bjudit till mer än på väldigt länge för Frölunda. För matchen mot Brynäs i torsdags var lagets fjärde raka slutsålda hemmamatch. Laget hade dessutom 12 044 mot HV71 den 7 december innan det "bara" blev 11 074 mot Luleå.

Lördagens möte med Malmö ser ut att bli slutsålt även det – vilket betyder femte raka slutsålda matchen för Frölunda och ett publiksnitt som redan inför mötet med Malmö ligger på 10 876 efter 18 matcher.

ANNONS

Detta för ett Frölunda som i budgeten räknat med ett publiksnitt på runt 10 200.

– Vi kommer att nå det målet, det tror jag att vi gör. Sen exakt vart det slutar är lite svårare att bedöma, säger klubbens ordförande Mats Grauers och fortsätter:

– Vi har en match i Frölundaborg som kommer dra ner snittet rejält då Scandinavium är upptaget. Sen har vi några tisdagsmatcher kvar mot lag som inte brukar dra lika mycket. Men når vi det vi hoppas på så är vi väldigt nöjda.

Vad är förklaringen till publikrusningen?

– Jag känner mer en tacksamhet över att det är så många som vill vara med oss i det vi gör. Sen har vi väldigt många duktiga medarbetare som jobbat hårt med de här matcherna med allt ifrån biljettförsäljning till själva arrangemanget.

Frölundas utsålda matcher – i rad

28 december: Seger mot Växjö med 4–0 och 12 044 på läktaren.

4 januari: Förlust mot Rögle med 1–2 och 12 044 på läktaren.

18 januari: Seger mot Färjestad med 3–2 och 12 044 på läktaren.

23 januari: Seger mot Brynäs med 8–4 och 12 044 på läktaren.

En viktig del i att locka folk är motståndarlaget. För när Frölunda gjorde en egen undersökning på vad som är viktigast för besökaren i Scandinavium var vilket bortalag som kommer på besök högt på listan.

– Vissa lag som Färjestad och HV71 och några andra där kommer publiken i större omfattning än när andra lag kommer. I år har vi dock lyckats skapa lite utsålda hus mot lag som vanligtvis det inte är lika lätt att sälja biljetter till. Det tolkar jag som att det är trivsamt att komma till oss, säger Mats Grauers och fortsätter:

ANNONS

– Vår publik har förtroende för oss och det glädjer en. Vi har ett fantastiskt stöd och det är publiken som gör eventet och är verkligen fantastiska.

Vad betyder fansen för er?

– Vi har Sveriges bästa fans och de är med och hjälper oss när vi behöver dem som mest. Det är därför som vi har Sveriges bästa fans.

Den här publikökningen betyder även en hel del ekonomiskt?

– Ja, vi vill ju ha en ordnad ekonomi. Vi vill ha det redan efter grundserien och det gör vi aldrig avkall på. Det är därför så många jobbar så hårt för att skapa en trygghet inför framtiden.

Bästa snittet Frölunda har haft på väldigt länge är från säsongen 2009/10. Då landade det på 11 400 efter 28 spelade hemmamatcher.

ANNONS