Idrottsstjärnorna om att anpassa träningen till menscykeln

Att träna eller inte träna utifrån menscykeln är en fråga som delar forskarna. Men vad tycker egentligen idrottsstjärnorna?
– Det finns ett behov av ökad kunskap, säger den tidigare skidstjärnan Charlotte Kalla.

ANNONS
|

Charlotte Kalla, före detta längdskidåkare

Anpassar/har du anpassat din träning utifrån din menscykel? Varför/varför inte?
– Nej, jag har inte anpassat min träning efter menscykeln då jag ätit preventivmedel under karriären.

Hur tycker du att kunskapen kring träning och mens är i dag?
– Jag är glad över satsningen som Svenska skidförbundet längd gör med projektet Den hållbara idrottaren. De har tagit fram en utbildningsbank för aktiva, ledare och föräldrar. Men det finns ett behov av ökad kunskap.

Hanna Olsson, hockeyspelare Frölunda HC

Anpassar/har du anpassat din träning utifrån din menscykel? Varför/varför inte?
– I dagsläget har jag ingen menstruation, jag har haft det struligt med det de senaste åren men jag jobbar på att komma i balans. Men jag är lite påläst om det och tycker att det är intressant hur du kan utnyttja den och maximera din träning. Samt att de kan förebygga skador och så vidare genom att träna på ett visst sett beroende på var i cykeln du är.

Hur tycker du att kunskapen kring träning och mens är i dag?
– Det börjar pratas om det mer och ibland läser man om det, men jag tycker de används alldeles för lite generellt. Lagidrott kanske har en större utmaning än övriga idrotter för det är svårare att anpassa träningen efter fler utövare.

Andrea Dalen, hockeyspelare Frölunda HC

Anpassar/har du anpassat din träning utifrån din menscykel? Varför/varför inte?
– Nej, inte i dagsläget då vi följer ett gemensamt program från vår fystränare.

Hur tycker du att kunskapen kring träning och mens är i dag?
– Jag har inte så mycket kunskap, tyvärr. Men jag hör att det pratas mer och mer om ämnet och att det borde forskas lite mer på och användas.

Elin Fredrikson, basketspelare Högsbo basket

Anpassar/har du anpassat din träning utifrån din menscykel? Varför/varför inte?
– Nej, det gör jag inte. Träningsmängden och vad vi gör är i princip samma varje vecka. Det är ingenting jag har tänkt på eller känner att jag har chans att kontrollera då vi spelare inte bestämmer hur vi tränar.

Hur tycker du att kunskapen kring träning och mens är i dag?
– Kunskapen är väldigt låg anser jag.

Linnea Säreborn, handbollsspelare Önnered

Anpassar/har du anpassat din träning utifrån din menscykel? Varför/varför inte?
– Nej, det gör jag inte. Har generellt sett haft väldigt lite ”problem” kopplat till min menscykel vilket gjort att jag inte har tvingats anpassa mig. Sen tror jag att det tillbaka i tiden har pratas väldigt lite om det vilket helt enkelt har bidragit till en stor okunskap.

Hur tycker du att kunskapen kring träning och mens är i dag?
– Kanske något bättre, men fortfarande bristfällig. I dag vet man om att skaderisken ökar i samband med menstruation men vi anpassar trots det inte styrketräning eller träningsupplägg efter det.

Olivia Mellegård, handbollsspelare IK Sävehof

Anpassar/har du anpassat din träning utifrån din menscykel? Varför/varför inte?
– Nej, jag anpassar inte min träning utifrån min menscykel. Jag tror det beror på min okunskap om hur jag skulle kunna anpassa den.

Hur tycker du att kunskapen kring träning och mens är i dag?
– Jag vet att det finns studier om det, men det har inte varit något som ingått i min träningsplanering. Jag hade önskat att jag var mer upplyst om ämnet och om hur jag skulle kunna optimera träningen utifrån min menscykel.

Pauline Hammarlund, fotbollsspelare Fiorentina.

Anpassar/har du anpassat din träning utifrån din menscykel? Varför/varför inte?
– Nej, det gör jag inte. Framför allt för att det är svårt i en lagsport där det är ett gemensamt träningsupplägg och svårt att anpassa efter individen.

Hur tycker du att kunskapen kring träning och mens är i dag?
– Alldeles för dålig. Jag har endast en gång under alla mina år inom elitidrotten fått information om hur jag som idrottare påverkas av menscykeln. Det blev då också tydligt att kunskapen är extremt låg kring ämnet och att det gjorts få studier.

Frida Rosell, handbollsspelare IK Sävehof

Anpassar/har du anpassat din träning utifrån din menscykel? Varför/varför inte?
– När jag spelade i VästeråsIrsta tränade vi efter vår menscykel, så det blev att alla tränade på olika sätt olika veckor. Jag insåg snabbt att det inte passade mig så bra då jag tar mellanpiller (p-piller) som gör att jag inte får någon mens. Det gjorde det svårt att veta vilken period jag var i och jag kunde därmed inte anpassa min träning efter menscykeln. Men enligt mina lagkompisar som följde den som man skulle fungerade det väldigt bra och de kände sig piggare i kroppen och mer mottaglig för den sortens träning de utförde.

Hur tycker du att kunskapen kring träning och mens är i dag?
– Kunskapen kring det känns nästintill obefintlig. Mens påverkar kvinnor så pass mycket och har gjort i alla år, därför är det så konstigt att inte flera pratar om det i dag. Jag tror starkt på att man ska försöka styra sin träning efter menscykeln. I stället för att se mens som en börda tycker jag att man borde se det som en vägledning/hjälpmedel. Man är mer mottaglig för träning under sin mensperiod också, det är helt perfekt att ha de fördelarna och viktigt då att det utnyttjas. Plus att man inte behöver bry sig om att lägga upp ett schema för så fort man får mens så tränar man på ett visst sätt och på ett annat när man inte har mens. Helt perfekt!

Klara Andersson, rallycrossförare

Anpassar/har du anpassat din träning utifrån din menscykel? Varför/varför inte?
– Både ja och nej. Vid mensvärk brukar jag oftast vila eller ta promenader då mer ansträngande träning blir väldigt påfrestande. Jag brukar ofta behöva ta smärtstillande första dagen och då undviker jag träning helt.

Hur tycker du att kunskapen kring träning och mens är i dag?
– Jag önskar att det fanns mer kunskap och råd kring detta. Jag har alltid påverkats mycket av min menscykel både psykiskt och fysiskt, och skulle gärna vilja lära mig mer om hur man ska hantera till exempel träningen för att det ska fungera ännu bättre före och efter man har mens till exempel.

Moa Hjelmer, friidrottare

Anpassar/har du anpassat din träning utifrån din menscykel? Varför/varför inte?
– Nej, jag anpassar inte träningen eftersom jag har för lite kunskap om hur cykeln påverkar träningen.

Hur tycker du att kunskapen kring träning och mens är i dag?
– Kunskapen börjar komma men är fortfarande knapphändig och finns inte tillgänglig om man inte aktivt letar efter den.

LÄS MER:Träning utifrån menscykeln är en fråga som delar forskarna

LÄS MER:Träningsinfluensern Hanna Öberg, 34, om kroppshets, misslyckanden och att känna sig otillräcklig

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS