Hårdare regler ska inte drabba föreningslotterier

Tuffare krav för marknadsföring av nätcasinon, men den svenska idrottsrörelsen kan pusta ut. Det är kontentan efter att socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi presenterat de nya reglerna för spelreklam.
– Det låter ju kanon om man går på de stora drakarna, sedan kan ju inte svensk idrott sitta i knät på spelbolagen, säger magasinet Offsides chefredaktör Anders Bengtsson, som länge varit kritisk kring spelreklamen.

ANNONS

Svensk idrottsrörelse kan pusta ut. De nya reglerna kommer inte drabba de små, allmännyttiga lotterierna som är en viktig inkomstkälla för klubbarna.

I de nya, uppdaterade förslagen från socialförsäkringsministern är det de riskfyllda spelformerna man vill åt. Regeringen meddelar en rad åtgärder som innebär en förstärkt reglering, inte minst när det gäller marknadsföringen av nätcasinon. Speljättarnas aggressiva marknadsföring ska bort, istället införs samma, stränga regler som för alkoholreklam.

– Vår bedömning är att det är effektiva verktyg, meddelade Shekarabi.

Fotbollsmagasinet Offside har helt valt bort spelreklam ur tidningen och chefredaktören Anders Bengtsson tycker de nya reglerna låter bra.

– Jo, men det är väl rimligt att man går på de stora aktörerna som man misstänker ligger bakom problemspelandet i Sverige. Om en fotbollsförening på division-6-nivå säljer några Bingolotter ser jag inte att det leder till något omedelbart spelberoende.

ANNONS

Inom elitidrotten är det däremot speljättarna som dominerar. Unibet är exempelvis huvudsponsor av Allsvenskan. Detta är problematiskt tycker Anders Bengtsson.

– Har svensk fotboll och idrottsrörelse satt sig i en sits där man är beroende av spelbolagens pengar kan man inte ta på sig offerkoftan idag. Jag förstår om man har en viss procent i sin budget som man tänker att man får från Svenska spel och Unibet. Men någonstans kan ju inte svensk idrott sitta i knät på spelbolagen. Då är det ju en modell som inte fungerade från början. Då kanske det är bättre att staten går in och finansierar istället, om man nu anser att idrottsrörelsen är viktig.

Under hösten har det funnits en oro inom idrotten kring hur de nya reglerna skulle formuleras. Riksidrottsförbundet skrev i en remiss till regeringskansliet:

” Varje år får idrottsrörelsen, Röda korset, Scouterna och en mängd andra föreningar närmare en och en halv miljard kronor i intäkter från lotterier. Vi behöver varenda krona av dessa medel som vi sedan växlar upp mångdubbelt med ideella insatser. Att tillsammans skapa intäkter för den gemensamma verksamheten gör det möjligt att hålla nere kostnaderna för hushållen vilket i sin tur ökar förutsättningarna för att barn och ungdomar ska kunna idrotta i en förening.”

ANNONS

Sportjournalisten Olof Lundh skrev en krönika i Dagens industri i höstas där han var bekymrad kring de eventuella konsekvenser en lagändring skulle få för idrotten.

Han har nu tagit del av onsdagens pressträff.

– Utifrån det jag fick reda på från presskonferensen så är inte känslan att idrotten hamnar fullt så mycket i kläm. Det är många som varit kritiska till Shekarabis förslag eftersom spelbolagen är viktiga för svensk idrott. På sätt och vis är det statens sätt att skicka över pengar till idrotten, delvis genom att Svenska spel har varit, och är, en tongivande sponsor, inte minst inom fotbollen.

– Det var detta jag ville belysa med min krönika, att om man hade gått hela vägen, som Shekarabi ville så är det klart att man hade hamnat i problem för idrotten. Det är ingen värdering, utan mer fakta.

Att reklamen ska ligga på samma nivå som för alkohol tycker Lundh verkar bra.

– Det är kanske logiskt eftersom båda kan leda till missbruk. Sedan kan det ibland bli lite parodiskt när man tänker på Falkenbergs FF som spelar på ”Falcon alkoholfri arena” när alla vet att ar bara heter så för att det inte får heta något annat. Det är ju knappast alkoholfri öl som Falcon tjänar sina mesta pengar på.

ANNONS
ANNONS