Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Det råder VM-feber i världen, inte minst i Storbritannien där var sjätte invånare såg semifinalen mot USA Bild: LUCAS JACKSON

Tittarrekordet – var femte britt såg semifinalen

Omkring elva miljoner britter, en dryg sjättedel av Storbritanniens befolkning, såg Englands semifinalförlust mot USA.
Vilket är ett nytt tittarrekord och nästan dubbelt så många som såg Champions League-finalen i våras – som spelades mellan två engelska lag.

Fotbollsvärlden har drabbats av en rejäl VM-feber, vilket var tydligt under semifinalen mellan England och USA. En match som amerikanerna vann med 2-1 efter en missad straff av Englands lagkaptenen Steph Houghton.

LÄS MER: USA klart för final – efter engelsk straffmiss

Under matchen slogs ett nytt tittarrekord för BBC som visade semifinalen i Storbritannien. Enligt flera reportrar på kanalen ska det, som mest, bänkat sig 11,7 miljoner britter framför teven för att se "The Lionesses" spela.

Totalt bor det omkring 66 miljoner invånare i Storbritannien, vilket innebär att omkring var sjätte britt såg matchen. Enligt BBC-reportern Jo Currie är matchen det mest tittade programmet under 2019.

Tittarsiffrorna slår även årets Champions League-final med hästlängder. Enligt AP-journalisten Rob Harris ska omkring 6,5 miljoner sett finalen mellan Liverpool och Tottenham på engelska BT.

Vilket då är lite mer än hälften än dem som alltså såg Englands semifinal mot USA under tisdagskvällen.

VM-feber i Sverige

Även i Sverige har fotbolls-VM varit ett tittarmässig succé. Som mest såg strax över två miljoner svenskar (med både TV4 och C More inräknat) när de blågula damerna, för första gången på 24 år, besegrade Tyskland i kvartsfinalen i lördags.

Matchens tittarsiffror toppades under den andra halvleken, men i snitt såg omkring en och en halv miljon den blågula segern.

– Vi upplever helt klart en VM-feber i Sverige också, det är ju fantastiska siffror. Det visar att det är ett enormt intresse, säger Erik Westberg, sportchef för TV4-gruppen och C More.

Han fortsätter:

– Man måste också se i jämförelse med hur många som tittade på tv, vi hade andelar i uppemot 74 procent. Så 74 procent av alla som tittade på tv valde matchen. Så det är ju väldigt bra.

Tror på nya succésiffror

Westberg berättar även att kvartsfinalen mot Tyskland slog streaming-rekord för 2019 på C More. Han berättar att man inte går ut med några siffror, men att den då alltså bland annat slog Sverigeherrarnas EM-kvalmatch mot Spanien.

21.00 är det dags för de blågula damerna igen och då är det en finalplats som står på spel när man ställs mot Nederländerna. Westberg tror tittarsiffrorna mot Tyskland slås med god marginal.

– Om man ser på alla faktorer, intresse för matchen, för mästerskapet, tiden på dygnet som matchen visas och väder, så tror jag lätt att vi kommer över två miljoner i snitt. Jag skulle inte bli förvånad om vi har över två och en halv i snitt i kväll. Men det är svårt att säga.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.