Mönchengladbachs drag: Över 12 000 pappfigurer på läktarna

Får man inte fylla arenan med människor – då får man fylla den på annat sätt. Det har Borussia Mönchengladbach nämligen gjort. Över 12 000 supportrar kommer finnas på Borussia-Park – i form av pappfigurer.
– De kampanjansvariga är överrösta med beställningar, säger klubbens supporterrepresentant.

ANNONS
|

Få idrottsintresserade har nog missat att Bundesliga, som första stora liga i Europa, väljer att starta igen efter att coronaviruset lamslagit sportvärlden.

För Borussia Mönchengladbach inleds omstarten med att gästa Eintracht Frankfurt på lördag.

Som bekant blir det dock en någorlunda inramning i den tyska toppfotbollen. Max 320 personer får vistas i och utanför arenan, dock inga supportrar. Om detta förbudet bryts mot kan det gästande laget tilldelas segern i efterhand, oavsett hur matchen slutar.

– Det är orimligt att komma till arenan. Vi har pratat med våra supportrar och bett dem att inte komma till stadion, för det är strikta regler. Men våra supportrar är smarta och har följt rekommendationerna de senaste veckorna. Vi är övertygade om att det inte blir några folksamlingar vid arenan, säger Eintracht Frankfurts klubbdirektör Fredi Bobic till ESPN.

ANNONS

LÄS MER:Stenhårda regeln kan innebära förlust – trots seger

12 000 pappfigurer på läktarna

Nästa helg är det dags för Borussia Mönchengladbach att ha sin "hemmapremiär" hemma på Borussia-Park. För att det inte ska eka för tomt på läktarna har klubben nu tagit till ett lite annorlunda grepp.

Kampanjen kallas "Stanna hemma. Var på läktaren" och går ut på att klubbens fans, för drygt 200 kronor kan få en pappfigur föreställande sig själv på läktaren.

Intresset för att kunna synas på läktaren, samtidigt som man stannar hemma, har varit minst sagt stort och enligt Bundesligas hemsida har över 12 000 personer betalt för att få "vara på plats".

– De kampanjansvariga är överrösta med beställningar, vi hinner knappt ställa dem (pappfigurerna) på plats. Men vi blir självklart glada av den otroliga respons kampanjen fått, säger klubbens supporterrepresentant Thomas Weinmann.

Tv-bolaget fixar ljudslinga

Fler påhittiga lösningar har tagits fram för att lätta upp stämningen under matcherna, speciellt för de som sitter hemma och kollar på tv.

Tv-bolaget Sky har nämligen gjort så att tv-tittarna kan se matchen med en ljudslinga med stadionatmosfär. Så i stället för en ekande tom arena ska man kunna se matchen till ljudet av ramsor och publikreaktioner.

ANNONS