Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Supportrar till Örgryte och Gais. Bild: Bildbyrån

Gais slog Örgryte i biljettderbyt

Inför derbyt kungjorde Örgryte och Gais att de skulle förlora miljonbelopp i uteblivna publikintäkter årets derbyn.
I brist på matchbiljetter har lagen sålt stödbiljetter.
Vid lunchtid på måndagen var det Gais som ledde biljettderbyt.
– Vi har inte vid något tillfälle sålt fler. Det är som det ska vara vid ett derby, säger Anders Fagerlund, styrelseledamot i Gais.

På grund av den rådande pandemin är publik ännu inte tillåtna på fotbollsarenorna. Detta slår hårt ekonomiskt mot klubbarna.

Extra tydligt blir det inför måndagens originalderby. Inför matchen varnade Öis och Gais för att de skulle förlora storsummor i uteblivna biljettintäkter.

– Över två derbyn är det en miljon i publikintäkter vi tappar, berättade Örgrytes klubbchef Niklas Allbäck för GP.

– Det är lite mer för oss eftersom vi har fler supportrar än vad Öis har ... men det är i den storleksordningen som förlusten ligger på, sa Gais ordförande Jonas Andersson.

LÄS MER: Publikfria derbyn – ekonomisk mardröm för Öis och Gais

Bortalaget ser ut att vinna biljettderbyt

För att minska den ekonomiska smällen har båda lagen sålt stödbiljetter till derbyt.

– 1 300 ligger vi på vid lunch. Det tickar på hela tiden, men det är den senaste siffran, sa Örgrytes pressansvariga, Felix Jonsson, vid lunchtid.

En siffra som reviderades till 1 518 någon timme senare på klubbens Twitter.

Gais ser därmed ut att gå vinnande ur biljettderbyt – såvida inte biljettkampen tar en ny sväng.

– Vi har sålt 1 698 biljetter vid lunchtid. Jag skulle tippa att det blir ytterligare lite till fram till avspark, säger Gais styrelseledamot, Anders Fagerlund, och fortsätter:

– Det är superbra. Vi har sålt stödbiljetter till samtliga hemmamatcher denna säsong, nu är det ändå en bortamatch, men vi har inte vid något tillfälle sålt fler. Det är som det ska vara vid ett derby.

Fansen har bidragit med storsummor

Gais-hjälpen genomfördes också under söndagen. Ett initiativ som supportergruppen Gårdakvarnen höll i. En livesändning där saker med Gaisanknytning auktionerades ut, och intäkterna gick direkt till klubben.

– Där samlade supportrar in över 650 000 kronor till klubben. Just i dag är kanske fel läge att prata om att vi är ekonomiskt lidande. Det vi var med om i söndags var unikt, säger Fagerlund.

Hur upplevde ni Gais-hjälpen från klubbens sida?

– Det var ju ett helt enastående evenemang med hög kvalitet på sändningen och massvis av intressanta gäster. En stor uppslutning av supportrarna som det här gänget lyckades driva fram. Det var naturligtvis helt suveränt. Söndagen var en helt fantastisk dag med jättestort engagemang, så en bättre manifestation än så kan man inte ha inför ett derby. Det var helt storslaget, säger Fagerlund.

Öis har genomförde sin stora kampanj till det förra derbyt. Derbytröjan hette den, och gav stort utslag. 400 privatpersoner och företag betalade då för att få sitt namn på den vita matchtröja som användes när laget klev ut på Gamla Ullevi inför derbyt i slutet av augusti.

– Vi drog in ungefär 350 000 kronor netto då. Sen har vi haft andra kampanjer under våren som bidragit. Det är mycket bidrag under ett år, men det hade varit enklare om man hade kunnat börja sälja riktiga biljetter i stället, säger Felix Jonsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.