På söndagen sände Gais en repris av derbyt mot Örgryte 2009 – detta som ett initiativ i rådande coronakris.
Gais vann med 5–1 och kommentatorn, tillika den grönsvarta ordföranden, Jonas Andersson var nöjd med utgången.
– Det var skönt att inleda säsongen på det här sättet, konstaterar Andersson.
Ekonomiskt blev det här en succé för Gais, berättar ordföranden när GP ringer upp på söndagseftermiddagen. Tittarna kunde nämligen köpa bland annat stödbiljetter, virtuell fika och mat.
– Vi har fått riktigt bra gensvar och sålt över 1 500 matchbiljetter med tillhörande prylar. Vi hade inget mål men vi är fantastiskt nöjda. Det ger oss en bra peng in till klubben som nog sannolikt är mellan 200 000 och 250 000 – det tickar fortfarande in här när jag läser sociala medier.
– Sen var det framför allt ett par timmar där vi kunde samlats kring klubben och laget när det i övrigt är mörka och dystra tider.
Vad brukar ni ha för intäkter på en hemmamatch?
– Det hänger lite på vad det är för match. Vi brukar ha matcher som sticker i väg – till exempel derbyt mot Öis och premiären. Sen beror det lite på vad man har för personalkostnader och det går bort en del kring matchorganisationen. Men över huvud taget är det ett bra netto jämfört med en vanlig serielunksmatch. Det är det absolut.
Har ni några planer på fler liknande initiativ?
– Vi sitter och diskuterar och tänker men jag är inte redo att presentera något nu. Vi får återkomma med det. Nu utvärderar vi detta och ser vad vi kan ta vidare.