Blåvitts Hamsik-värvning – en succé till liten ekonomisk risk

Ekonomiskt ser IFK Göteborgs värvning av Marek Hamsik ut att bli en succé till väldigt liten risk. Sedan ska man akta sig för att överdriva vinsten på försäljningen av tröjor och andra souvenirer.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

IFK Göteborgs värvning av den slovakiske världsstjärnan Marek Hamsik har slagit ner som en bomb i Fotbollssverige, och åter gjort IFK till klubben på allas läppar. Det kan behövas efter några tämligen bleka säsonger, ett försök att försvara cupguldet som slutade med respass i gruppspelet och ett fjolår som präglades av corona och gav ännu en ekonomisk förlust.

Inte minst på grund av coronan lär behovet av en positiv injektion vara extra stort, både sportsligt och ekonomiskt.

LÄS MER:Se Marek Hamsiks första träning med ”Hamsik-cam”

Tack var det stora intresset för Hamsik har försäljningen av årskort skjutit i höjden. Tisdagens publikbesked från idrottsminister Amanda Lind lär ge det en ytterligare skjuts. Coronapandemin gör att årskortsinnehavare och partners får förtur när arenorna väl öppnar för matchtörstande fans. I fjol rasade IFK Göteborgs publikintäkter, och blir betydligt blygsammare än vanligt även med Hamsik-effekten.

ANNONS

Många följare bör locka sponsorer

Det faktum att Hamsik har 700 000 följare på Instagram lär också utgöra en extra lockelse för sponsorer, där många i fjol valde att hålla hårdare i pengarna.

Bredvid plan handlar det inte minst om försäljning av matchtröjor och liknande. Den stora efterfrågan syns tydligt när man går in på hemsidan för Blåvittshopen, som säljer kläder och alla möjliga souvenirprylar. Den så kallade Marek Hamsik-kollektionen dominerar fullständigt. Det är huvtröjor, t-shirts, halsdukar och möjligheten att trycka upp en färsk matchtröja med Hamsiks namn. Jämför man försäljningspriset med tillverkningskostnaden så är det bra marginaler på de här produkterna.

I de stora internationella fotbollsklubbarna är matchtröjorna en gigantisk verksamhet. När världsstjärnor byter klubb får det explosiva effekter.

Trots att Real Madrid betalade ett av de högsta priserna någonsin när David Beckham värvades så beräknas han ha gett klubben en vinst på 3,5 miljarder under sina fyra år. Zlatan Ibrahimovic har fått tröjförsäljningen att gå i taket i klubb efter klubb, från Barcelona, PSG, Manchester United och LA Galaxy till nu återigen Milan.

Han ligger ändå en bra bit efter en spelare som Cristiano Ronaldo. Bara i Madrid ska Real ha sålt över en miljon Ronaldo-tröjor under hans karriär. Men rusningen efter Ronaldo-tröjor nådde nya höjder när han senast gick till Juventus. Redan efter ett dygn hade Juventus sålt 520 000 exemplar av hans nya matchtröja för sammanlagt cirka 570 miljoner kronor. Juventus följarantal på sociala medier som Instagram, Twitter och Facebook sköt i höjden.

ANNONS

LÄS MER:Så ska IFK Göteborg använda Marek Hamsik – debuterar redan på lördag

Intäktsmässigt är IFKs risker med Hamsik-värvningen väldigt små. Man skulle kunna hävda att Hamsik tar en plats från en egen lovande spelare som därmed inte kan spela in sig i laget för att längre fram ge transferpengar. Men med tanke på antalet matcher Hamsik lär spela så blir den eventuella effekten liten.

Kommer krävas framgångar på planen

Sedan är det lätt att överdriva de ekonomiska vinsterna, inte minst för en svensk klubb. Intäkterna från så kallad merchandise, det vill säga de produkter som Blåvittshopen sålde, ökade för IFK Göteborg i fjol från 8 miljoner kronor till 9,5 miljoner. Det är mindre än en tiondel av den totala försäljningen.

Och lönsamheten verkar inte vara i toppklass. Blåvittshopen drivs av dotterbolaget IFK Göteborg Promotion. Den senast lämnade årsredovisningen för IFK Göteborg Promotion, för 2019, visar en förlust på drygt 800 000 kronor. Under 2017 och 2018 gjorde bolaget en samlad förlust på 1,1 miljoner kronor.

Så slutsatsen som ofta dras att försäljningen av matchtröjor snabbt kan täcka gigantiska transfersummor stämmer inte. Det är många som ska vara med och dela på den kakan, som i slutet oftast inte blir så stor för fotbollsklubben som många fans hoppas.

IFK Göteborgs färska bokslut visar att vinsten för 2019 under pandemiåret 2020 vände till en förlust på 0,6 miljoner kronor. Detta trots statligt stöd på drygt 18 miljoner.

ANNONS

Å andra sidan ska Hamsik kosta cirka 100 000 kronor i månaden. Det är en lön som många betydligt mer slätstrukna allsvenska spelare kan komma upp i. Så för IFK Göteborg är både kostnader och risker små i sammanhanget.

Men det krävs mer för att effekten inte ska bli som ett snabbt slocknat bengaltifo. Det kommer trots allt att krävas framgångar på plan för att intresset hos många av dem som hakat på Hamsik-trenden och köpt en matchtröja och kanske till och med ett årskort inte ska tröttna igen.

Förutsättningarna torde dock se bättre ut än före Hamsik.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS