Åhlin-Kottulinsky tävlar i extrema elbilsrallyt i öknen

Extreme E är elbilstävlingen som lockat några av sportens största stjärnor med ambitionen att göra skillnad för klimatet och jämställdheten.
– Detta är utan tvekan det svåraste jag har gjort, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky, inför första deltävlingen i Saudiarabien.

ANNONS
|

Några av motorvärldens största har engagerat sig i Extreme E. Formel 1-stjärnorna Lewis Hamilton och Nico Rosberg driver varsitt stall och bland förarna finns fyra svenskar; rallycrosstjärnorna Mattias Ekström, Timmy Hansen och Johan Kristoffersson – samt Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Första deltävlingen sker i ökenområdet i Saudiarabien. Längre fram körs tävlingar på bland annat Grönland och i Chile – för att lyfta fram klimatutmaningarna världen ställs inför.

I tävlingarna turas en kvinnlig och en manlig förare om att köra bilen – för att lyfta fram jämställdhet.

LÄS MER:Åhlin-Kottulinsky tog sig till toppen av den mansdominerade motorsporten

Den första tävlingsdagen kördes kvalet och på söndagen avgörs finalen. Det har varit utmanande att tävla i öknen.

ANNONS

– Det är första gången jag kör i sand och öken. Både jag och Jenson kommer från banracing, där man känner till banan på förhand. I rally har man noter och kartläsare, i Dakar kör man flera hundra kilometer. Här räknas sekunder snarare än minuter och vi har bara en chans, berättar Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Jenson heter Button i efternamn, britten som vann formel 1-mästerskapet 2009 och som kör tillsammans med svenskan i ett stall han själv driver.

LÄS MER:Häckens Beata Kollmats börjar se ljuset efter mörka tiden

Alla nybörjare

I startfältet finns flera av världens mest erfarna förare från rally, rallycross och formel 1 – men i år är alla nybörjare på sitt sätt.

– Vi har haft problem med tekniken. Hittills har jag inte haft ett enda varv på banan med samma prestanda, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Alla stall har likadana bilar med samma slags teknik. Under skalet på ”Odyssey 21”, sitter chassi och teknik från Spark och Williams. De två elmotorerna ger en total effekt på 550 hästkrafter och 920 newtonmeter.

LÄS MER:Joacim Nordh om sina fem år i Öis och känslosamma avskedet

Det är mer än i Formel E och rally-VM, men mindre än i rallycross. En representant från Spark berättar att värmen har gjort att man varit tvungna att sänka effekten för att undvika att batteri och motor överhettas. Men att man överlag är nöjda med att ha så många bilar i startfältet.

ANNONS

För att begränsa tävlingens koldioxidavtryck – som kompenseras för genom olika aktioner – har man decimerat personalen till sju per stall och på tävlingsplatsen finns endast reservdelar för två bilar.

Grundaren Alejandro Agag, som även startat Formel E, säger att man måste vara flexibel när man startar en ny tävlingsform.

– Vi har ändrat tävlingsreglerna under resans gång och de kan komma att ändras ytterligare. Från början var tanken att flera bilar skulle tävla mot varandra i samma heat men på grund av dammet och sikten var vi tvungna att tänka om, så nu kör varje lag en och en fram till finalerna under söndagen.

LÄS MER:Alexander Faltsetas hoppas på ett roligare 2021

"Ingen är perfekt"

På frågan om han inte anser att det är kontroversiellt att ha ett lopp i en oljediktatur som bryter mot mänskliga rättigheter, utfärdar dödsstraff och begränsar kvinnors frihet svarar han blankt nej.

– Ingen är perfekt – i så fall hade vi behövt hålla alla deltävlingar i Vatikanstaten.

Han tycker att man måste stötta och uppmuntra ett land som har påbörjat en förändring i rätt riktning. För tre år sedan fick kvinnor inte köra bil här. Och Extreme E är den första motorsportstävlingen med lika många kvinnor som män på startfältet.

LÄS MER:Historien bakom Mats Palmgrens idiotförklarade guldmål

Hur är det att tävla i ett land där kvinnor inte har samma rättigheter som män?

ANNONS

– Det var lite frustrerande att de manliga förarna kom igenom passkontrollen snabbare än oss tjejer. Vi var tvungna att gå till en speciell lucka. Och på hotellet tilltalar personalen mig med Mister Mikaela, säger Åhlin-Kottulinsky.

Hon fortsätter:

– Men anledningen till att vi startar här är att Saudiarabien har världens största sammanhängande ökenområde och varje deltävling syftar till att belysa vilka problem klimatförändringarna skapar på olika platser. Men jag hoppas också att budskapet om att kvinnor och män tävlar på samma villkor och att våra prestationer räknas lika ska nå fram.

För Jenson Button var Extreme E intressant eftersom elbilar och hållbarhetstänk är något som ligger i tiden.

– När det kommer till att hitta sponsorer är det troligtvis den bästa kategorin som finns inom motorsporten just nu, säger han och fortsätter:

– Det är elektriskt, det är ny teknologi som vi kommer att använda i personbilar inom 10-15 år och det är ”wheel-to-wheel action” med de bästa förarna i världen, manliga och kvinnliga. Och det har aldrig hänt förut, säger Jenson Button.

Varför valde du Mikaela som din teamkamrat?

– Jag testade flera tjejer och Mikaela körde rätt överstyrt, lite ”Scandinavian Flick”. Hennes körstil var vacker att se på och hon var snabb på testerna.

ANNONS

– Men jag ville att hon skulle köra lite smidigare. Då ändrade hon körstil direkt och att hon kunde anpassa sig så snabbt imponerade på mig.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Ålder: 28 år.

Uppvuxen: Hammarö utanför Karlstad.

Bor: Göteborg.

Familj: Mamma Susanne, pappa Jerry, bror Fredrik, sambo med Jonas.

Bakgrund: Racerförare som föddes in i en motortokig familj där morfar Freddy Kottulinsky inspirerade sin dotter Susanne Kottulinsky att börja tävla. Även pappa Jerry Åhlin och storebror Fredrik Åhlin har tävlat på hög nivå. 2018 blev hon den första kvinnan någonsin att vinna en STCC-tävling. Året därpå upprepade hon bedriften.

ANNONS