"Jag har undersökt hur bilder kan användas för att förföra folk, och vilka element som gör någon till en ikon samt hur svekfulla bilder är, de ljuger så lätt. Donald Trump har också förstått det och använder sig av allt det", säger Alison Jackson, som är aktuell med utställningen "Truth is dead" på Fotografiska.
"Jag har undersökt hur bilder kan användas för att förföra folk, och vilka element som gör någon till en ikon samt hur svekfulla bilder är, de ljuger så lätt. Donald Trump har också förstått det och använder sig av allt det", säger Alison Jackson, som är aktuell med utställningen "Truth is dead" på Fotografiska.

Snaskiga kändisfoton utmanar sanningen

Donald Trump får en spraytan naken och drottning Elizabeth myser i sängen. Alison Jacksons fotografier är spektakulära – men är de på riktigt? I sin undersökning av vår tids kändiskult vill hon vända spegeln mot betraktaren.

ANNONS
|

Fotografierna är suddiga, som om någon har knäppt dem i stor brådska. Och de är snaskigare än de värsta skvallerbilder: Donald Trump har sex med miss Mexiko i det ovala rummet, Kim Kardashian föder barn och de brittiska prinsarna festar vilt.

- Jag visar det som folk så gärna vill se och som finns bakom den offentliga fasaden. Ögonblicken som pressen inte kan få tag på och inte skapa. Men jag kan skapa dem och därigenom ställa frågan om vår djupt rotade voyeurism och det faktum att vi aldrig får nog av kändisar, säger Alison Jackson.

ANNONS

Började med Diana

Hennes utställning "Truth is dead" visas på Fotografiska i Stockholm från den 22 februari. Samtliga fotografier är iscensatta, med hjälp av dubbelgångare. För att hitta någon som liknade Trump intervjuade hon över 300 män. Men allt började med prinsessan Diana.

- När hon dog publicerade pressen berättelser om hur det skedde, som var extremt detaljerade och gick över alla gränser. De ville få världen att gråta och det fick de, säger Alison Jackson bitskt, på sin mycket korrekt brittiska engelska.

Hon har aldrig sett någon bli lika jagad av pressen. Alison Jackson började undersöka fenomenet med hur kändisar byggs upp i medier, genom att iscensätta bilder av Diana och det barn hon aldrig fick ihop med Dodi al-Fayed. Diana gick från att ha blivit utskälld i tidningarna för relationen med en egyptisk man till att plötsligt firas som ett helgon.

- Paparazzi tyckte att de hade rätt att ta bilder av henne. Och vi tycker också att vi har rätt att se fler bilder. Det är likadant i dag med selfies, folk kommer och trycker upp sina mobiler i kändisars ansikten.

ANNONS

"Hemskt medium"

Alison Jackson gick på the Royal College of Art när hon gjorde bilderna av Diana och det blev en stor skandal. Men det hon gör är lagligt, hon utnyttjar ett kryphål för att skapa sina bilder: dubbelgångarna är de facto inte kändisarna, trots att betraktarna tror det.

- Jag vill väcka folk: "Varför tittar du på det här?" Jag vill locka in dem i bilden och sedan få folk att känna sig skamsna. Varför se på en så privat bild?

Samtidigt har hon själv slagits mot just uppdelningen av privat och offentligt. Hon uppfostrades "extremt formellt" i den brittiska överklassen, och lärde sig från allra första början att hålla masken. Hon förväntades gifta sig rikt men bröt sig loss för att ägna sig åt konsten.

Fotograf blev hon dock mycket motvilligt: det var skulptör hon började som. Men när hon visade fotografier på sina alster placerades hon på Royal College of Arts fotografiavdelning.

- För mig är hela poängen med fotografi att det är ett hemskt, slajmigt och opålitligt medium som inte alls säger sanningen.

ANNONS

Ser inte skillnad

Många missar dock hennes kritik och blir rasande över bilderna. Folk har sagt att hon måste vara en hemsk person. Vissa vägrar prata med henne.

- Folk kan inte separera bilden från sanningen. Du vet att du inte kan tro på bilden, ändå gör du det. Folk bryr sig inte ens om huruvida det är fejk eller inte, för de förstår inte skillnaden, säger hon uppriktigt fascinerad.

Likadant var det när hon skapade en flashmob på Fifth Avenue i New York, där 200 kvinnor protesterade mot den sexistiske Trump – i form av hans dubbelgångare. Gränserna mellan falskt och sant suddades ut. Donald Trump vet själv att utnyttja den mekanismen, pekar Alison Jackson på.

- Bernie Saunders kallar honom för lögnare. Men vi är vana vid det. Du behöver bara ge en glimt av sanningen. En rad på Twitter. Vi bryr oss inte, vi är så bombarderade av nyheter att vi bara vill ha nästa intressanta nyhet.

ANNONS
TT

Fakta: Alison Jackson

Född: 1960

Bor: Knightsbridge, Chelsea.

Aktuell: Med utställningen "Truth is dead" på Fotografiska i Stockholm, från den 22 februari till 19 maj.

Favoritfotograf: "Andy Warhol. Jag är väldigt intresserad av hur han firar Marilyn Monroes officiella uppenbarelse. Och de privata scener med droger, sex och det djuriska beteende som han filmade. Det är hemska filmer men det är fascinerande att han observerade hur vidrigt folk betedde sig privat, i relation till deras officiella person."

ANNONS