Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Magnus Högvall, VD, och Cecilia Drugge, Head of Process Improvement, på Accountor.
Magnus Högvall, VD, och Cecilia Drugge, Head of Process Improvement, på Accountor.

Robotisering ger mer personlig kontakt och värde

Med digitalisering och robotisering automatiseras flöden inom redovisning och lönehantering. De resurser som frigörs kan användas till mer värdeskapande uppgifter för kunderna.
– Då kan våra konsulter fokusera på att stötta kunden, ge råd och skapa en bättre affär för dem, säger Magnus Högvall, VD på Accountor.

Digitaliseringen pågår överallt i samhället, förändrar sättet på hur vi arbetar och skapar nya möjligheter.

Inom ekonomihantering finns många processer som kan digitaliseras. I ett nästa steg kan de robotiseras, vilket innebär att programvara används för att utföra repetitiva uppgifter.

Robotar frigör resurser till personlig kontakt

Accountor är en fullservicebyrå inom ekonomi, lön och HR.

– Istället för att vår personal lägger tid på repetitiva eller monotona uppgifter låter vi roboten göra dem. De mänskliga hjärnorna, som är smarta och behöver omväxling för att må bra, får göra de roliga och kreativa arbetsuppgifterna, som att hjälpa kunderna med det som är lite mer avancerat och hålla den mänskliga kontakten. Den är väldigt viktig, säger Cecilia Drugge, Head of Process Improvement på Accountor.

Med robotisering av vissa delar uppnås ett jämnare flöde, högre kvalitet och färre fel i processerna.

– Robotar ger inte upp eller behöver ta en paus. Det är lika mycket ordning och reda dygnet runt, samtidigt som det minskar stressen hos personalen, säger hon.

Accountor har bred expertis

Driver man en verksamhet i dag krävs någon som kan frågor som moms, skatter, juridik, redovisning, löner och kollektivavtal. Man måste också vara vaksam på att följa lagar och förordningar, som dessutom ofta kan ändras. Att ha den kompetensen inhouse är dyrt, samtidigt som det finns risker.

EXTERN LÄNK: Läs mer om våra tjänster här

– Plötsligt är någon sjuk eller måste vabba och då står man där utan personal. För många företag är det självklart att man skaffar sig ett partnerskap med en leverantör som har alla dessa möjligheter. Behöver man hjälp med ett anställningskontrakt, eller en personalhandbok, då fixar vi det. Har man frågor kring momshantering eller reavinstskatten så har vi personal med kompetens inom det området. Dessa resurser har normalt sett inte en vanlig småföretagare, förklarar Magnus Högvall.

Stark närvaro i Göteborgsregionen

Accountor arbetar med kunder i hela landet och har stark närvaro i Västsverige. Nu satsar man på att bli ännu större där.

– Göteborgsregionen är i en väldigt expansiv fas, med stora satsningar inom industrin. Det är en storstadsregion där vi vill växa. Hittar vi intressanta byråer att förvärva kommer vi ytterligare kunna stärka vår leverans här, säger Magnus Högvall och avslutar:

– Det kommer att bli bra för våra kunder.