Västra Götalands landshövding Sten Tolgfors har fått regeringens uppdrag att sondera förutsättningarna för att komma vidare med planerna för en järnväg mellan Borås och Göteborg.
Västra Götalands landshövding Sten Tolgfors har fått regeringens uppdrag att sondera förutsättningarna för att komma vidare med planerna för en järnväg mellan Borås och Göteborg. Bild: Jonas Lindstedt

Landshövdingen ska medla i infekterade järnvägstvisten

43,5 miljarder kronor riskerar att gå förlorade om det inte går att hitta en överenskommelse på hur järnvägen mellan Göteborg och Borås ska dras.
Nu har regeringen kallat in en medlare. Landshövdingen Sten Tolgfors har tre månader på sig att hitta en lösning. Misslyckas det kan hela projektet läggas ner och pengarna flyttas till andra projekt.

ANNONS
|

I decennier har en järnvägssträckning diskuterats mellan Borås och Göteborg. I december 2022 fick Trafikverket ett uppdrag från den nya regeringen att titta på hur en sådan bana skulle kunna se ut med fokus på lokal och regional pendling. 43,5 miljarder kronor avsattes. Hösten 2023 lades det till att trafikstart skulle ske 2038.

Regionen och kommuner sammankallades och så småningom utkristalliserades ett alternativ som alla utom Härryda kommun ställde sig bakom, något GP tidigare skrivit om. Trots modifieringar gick det inte att få med sig Härryda och i slutet på januari gav man upp.

Efter de kraschade förhandlingarna lämnade regionstyrelsens ordförande Helén Eliasson (S) över bollen till Trafikverket och regeringen.

ANNONS
Härryda kommun står i vägen för den tilltänkta planen på tåg mellan Borås och Göteborg.
Härryda kommun står i vägen för den tilltänkta planen på tåg mellan Borås och Göteborg. Bild: Olof Ohlsson

Under torsdagen kom så regeringens drag: infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) kallar in en medlare. Den som får uppdraget är landshövdingen Sten Tolgfors, vilket även DN rapporterat om.

– Uppdraget från regeringen ger en tydlig möjlighet för Västsverige att åstadkomma en mycket viktig infrastruktursatsning. Ska vi – berörda kommuner, Västra Götalandsregionen, Trafikverket och näringslivet – tillsammans lyckas behövs ömsesidig förståelse bland aktörerna och vilja att nå fram, skriver Tolgfors i en kommentar till GP.

Grafiken nedan visar järnvägsförslaget som alla utom Härryda kommun ställt sig bakom.

Har tre månader på sig

Syftet med uppdraget är enligt pressmeddelandet att en fortsatt planering ska resultera i åtgärder som framför allt förbättrar förutsättningarna för arbetspendling i regionen samt förbättrar anslutningen till Landvetters flygplats.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). Bild: Judit Nilsson

Men det är bråttom och senaste den 30 augusti ska Tolgfors leverera en redovisning.

– Tiden, tre månader, är knapp, med tanke på sommaren. Det ställer krav på alla oss involverade. Men tiden har hittills inte löst frågan åt oss, frågan har funnits i ett antal år, konstaterar Tolgfors själv.

Hela beslutet om att bygga järnvägen kan rivas upp om ingen överenskommelse finns på plats när tidsfristen löper ut. Pengarna kan då gå till andra projekt.

– Om det inte är möjligt att finna en lösning, så har länsstyrelsen, genom uppdraget, möjlighet att sondera kring andra genomförbara infrastrukturåtgärder i Västra Götalands län, säger Tolgfors.

ANNONS

Han uppger också att han nu inriktar sig på att möta samtliga involverade aktörer – kommuner, regionen och näringslivet – för att hitta en lösning.

LÄS MER:De anklagas för att stoppa ny järnväg mellan Göteborg och Borås

LÄS MER:Planeringen för tåg till Borås återupptas

LÄS MER:Nu kan tåg mellan Borås och Göteborg bli verklighet

ANNONS