Dennis Pizarro bilar upp asfalt och stenplattor för att ge plats för förstärkningspelare på Knutpunkten, Mölndals bro. Glasen i bakgrunden ska bytas ut och bli högre för att minska bullernivåerna.
Dennis Pizarro bilar upp asfalt och stenplattor för att ge plats för förstärkningspelare på Knutpunkten, Mölndals bro. Glasen i bakgrunden ska bytas ut och bli högre för att minska bullernivåerna.

Byggs om för sex miljoner

ANNONS
|

Kritiken mot Gert Wingårdh-skapelsen från 2003 har pågått i flera år. Med sex filer motorväg, dubbelspårig järnväg och spårvagnar blir ljudnivån hög på Mölndals bro och regionens nästa största resecentrum Knutpunkten. Lägg därtill ständigt avgående och ankommande bussar.

Förutom bullret så har kritik även handlat om den meny av regn och vind som erbjuds väntande kollektivresenärer under årets alla dagar.

Sex miljoner kronor, jämnt fördelat mellan regionen och Mölndals stad ska nu åtgärda bristerna.

– Vi kommer att höja glasskärmarna så att de når kloss an Knutpunktens tak och på den motsatta sidan av bron ska vi sätta en upp två meter höga glasskärmar, säger trafikingenjören Ulf Bredby.

ANNONS

Syftet är att få bukt på buller och vind och därigenom skapa en bättre knutpunkt.

I samband med invigningen för nio år sedan byggdes även en parkering under bron och Göteborgsvägen drogs om. Byggnationen var omfattande.

– Sammanlagt landade kostnaden runt 200 miljoner kronor, säger Ronnie Carlsson, då trafikingenjör i Mölndal.

Pengarna delades mellan Mölndals stad och Västtrafik. Men krav på att motverka regn, blåst och buller saknades i den arkitekttävling där Gert Wingårdh segrade.

– Det här är ett resultat av den beställning som gjordes. Vi är inte självkritiska utifrån de förutsättningar vi fick. Det går inte riktigt att beställa en öppen båt och tro att den både har ruff och kapell, säger arkitekten.

Att arkitektbyrån valde att lägga till ett skärmtak för visst regnskydd ingick egentligen inte i tävlingens förutsättningar.

– Det var ingen som genomskådade de här problemen med regn och vind från början. De har uppdagats i efterhand, säger Ronnie Carlsson.

Den nya ombyggnationen kommer att pågå till mitten av juni och än är det oklart om gång- och cykelbanan under vissa perioder kommer att vara avstängd.

ANNONS