Besättningen på Scandinavian Star frias från misstankarna om mordbrand

159 personer dog när färjan Scandinavian Star började brinna under resan mellan Oslo och Fredrikshamn. I dag hoppades anhöriga till offren att polisen skulle presentera bevisning som pekar på att tre personer i besättningen var inblandade. Men i stället frias de - efter att ha levt med mordbrandsmisstankar mot sig i 26 år, skriver Verdens Gang.

ANNONS
|

Den 6 april 1990 startade passagerarfärjan Scandinavian Star sin tur från Oslo mot målet Fredrikshamn i Danmark. Men under natten började passagerarfärjan brinna. Färjan var befann sig då i Skagerrak, utanför Lysekil.

Branden spred sig med våldsam kraft genom färjan.

Ombord befann sig 383 passagerare och 99 besättningsmän. 159 människor miste livet.

Inga nya avgörande bevis

Mordbranden har utretts i flera omgångar. Tidigare har förre vd:n för rederiet, befälhavaren och skeppsredaren dömts. År 1993 fick de sex års fängelse vardera för delaktighet i katastrofen, då för att de hade åsidosatt säkerheten.

Anhöriga till offren har kämpat för ytterligare utredningar. De två senaste åren har polisen därför fokuserat på hur branden startade, och om det förekom ekonomiska oegentligheter kring fartyget.

ANNONS

Tidigare i år skrev GP om att förundersökningsledaren sagt att det var ett proffs som anlade branden.

– Det var sabotage, hade Flemming Thue Nielsen sagt till Politiken.dk.

I dag skulle Oslopolisen ha presenterat resultatet av den utredningen. Men enligt norska Verdens Gang har man inte hittat några nya avgörande bevis. Enligt tidningen kommer man därför inte att väcka åtal mot någon i besättningen.

Försäkringsbedrägeri

Det har cirkulerat olika teorier om hur branden startade. Bland annat har en dansk man, som själv dog, misstänkts för mordbrand. Men det har också påståtts att branden ska ha varit ett försäkringsbedrägeri där besättningsmän varit inblandade.

Nu skriver VG att de misstankarna tillbakavisas i denna nya polisutredning. Detta innebär att misstankarna mot besättningsmännen avskrivs - varken nu eller någon gång i framtiden kommer någon att åtalas i fallet, enligt VG.

Tidningen berättar att polisen kommit fram till att branden startat på ett ställe. Sedan spred sig värmen genom fartygets stålkonstruktion vilket antände brandfarligt material och gaser på andra håll.

25 år efter katastrofen berättade två av kustbevakarna, som var på plats under räddningsarbetet, om sina minnen från händelsen.

– Det allra värsta var att se alla barn ombord på fartyget som hade dött, sa då Reine Nygren.

ANNONS
ANNONS