Partille kommuns hemsida fick lägst betyg i landet i SKL:s jämförelse över hur lätt invånare kan komma i kontakt med politiker och höga tjänstemän.
Partille kommuns hemsida fick lägst betyg i landet i SKL:s jämförelse över hur lätt invånare kan komma i kontakt med politiker och höga tjänstemän.

Hemsidor utan bra hänvisning

Partille och Kungälv får bottenbetyg när Sveriges kommuner och landsting undersökt svårigheten att nå makthavare på kommunernas webbsidor. Stenungsund och Härryda lyckas däremot betydligt bättre.

ANNONS
|

Undersökningen som heter ”Information till alla?” har nyligen blivit klar. Den har gjorts under 2016 och omfattar 288 av landets 290 kommuner. SKL har tittat på tillgänglighet, hur lätt man kan få tag i politiker och nyckelpersoner och man har både testat med kommunens egen sökmotor och Google.

SKL konstaterar att under senare år har det skett en medveten utveckling att inte lägga ut namn och telefonnummer på politiker och chefstjänstemän utan istället skall man, som näringslivet ofta gör, etablera en väg in genom ett allmänt telefonnummer, en e-postadress eller via ett kundcenter. Enligt SKL är detta viktigt att diskutera eftersom förändringarna ofta sker utan politisk inblandning. Jämförelsen tar upp om det ligger i linje med att kommunen skall vara mer tillgänglig och ställer frågan om det försvårar servicen till medborgare, föreningar och företag.

ANNONS

I årets studie får Partille och Kungälv mycket låga betyg. SKL kategoriserar hemsidorna som svårtillgängliga och att nyckelpersoner är svåra att nå. I många fall har man bara möjlighet att nå dem via e-post. I måluppfyllelse får Partille 0 procent och Kungälv 6 av 100.

I Partille tycker man att studien är orättvis eftersom kommunen lade om sin hemsida när studien gjordes i somras.

– Vi borde nog inte ha varit med alls i år menar kommunalrådet Stefan Svensson (M). Vi gjorde om hemsidan och då var det så, klart inte lätt att komma in och hitta något. Så här dåliga är vi inte utan vi tycker nog att vi har en ganska bra service idag via vårt kundcenter.

– Vi vet att cirka 75 procent av alla som ringer till oss får svar på sina frågor och sedan kan alla naturligtvis bli bättre. Men så här illa är det ändå inte, säger avgående kommunchefen Robert Wedberg.

Informationschefen Marie Gumabon säger att det var ett illa valt tillfälle att studera kommunens webbsida i år men hon säger att man kanske också måste göra justeringar:

– Vi får titta på det nya systemet med kundcenter som tar alla samtal och det är kanske så att vi behöver lägga ut några telefonnummer till nyckelpersoner eller journummer också.

ANNONS

Härryda och Stenungsund är två av de kommuner som i studien har en bra webb och som når 72 procent av SKL:s uppsatta mål. Kommunalrådet i Stenungsund Sofia Westergren (M) gläds åt betyget:

– Det här är en viktig information för medborgare och företag och den måste fungera bra och vara lättfattlig.

Fakta: Ranking av hemsidor

Rankning har gjorts utifrån en granskning av kommunernas hemsidor via webben med egen sökmotor och Google. Sedan har varje kommun fått poäng för bland annat lättfattlighet och tillgänglighet för allmänheten. Måluppfyllelsen redovisas i procent.

  1. Nybro 100
  2. Rättvik 100
  3. Trosa 100
  4. Härryda 72
  5. Stenungsund 72
  6. Kungsbacka 67
  7. Lilla Edet 63
  8. Tjörn 61
  9. Mölndal 57
  10. Bollebygd 50
  11. Lerum 50
  12. Mark 50
  13. Öckerö 39
  14. Alingsås 37
  15. Ale 33
  16. Göteborg 28
  17. Orust 11
  18. Kungälv 6
  19. Partille 0

Källa: SKL

ANNONS