Ecopark central i nya planen för Sävedalen

I förra veckan klubbade kommunstyrelsen i Partille att gå vidare med att planera för omdiskuterade Partille Ecopark.

ANNONS
|

Stadsbyggnadskontoret har fått i uppdrag att försöka lösa flera utmaningar i Sävedalen; mycket trafik på villagatorna, anpassning av Ugglumsleden och en väg genom Finngösaravinen. – I översiktsplanen har vi konstaterat att det är svårt att bygga i Sävedalen om vi inte löser trafiksituationen. Området tål inte mer trafik, säger Jörgen Hermansson, stadsbyggnadschef i Partille kommun. Enligt Hermansson har boende längs villagatorna hört av sig till kommunen om den dåliga trafiksituationen de senaste åren. Och när det gäller Ugglumsleden så är den enligt Hermansson byggd för att klara väsentligt mycket mer trafik än i dag. Den är rak och det inbjuder till hastighetsöverträdelser. Dessutom går den som en klyfta genom norra och södra Sävedalen. –Det vill vi bygga bort på ett smakfullt sätt, säger Jörgen Hermansson. På skisserna som stadsbyggnadschefen visar är det tänkt att utveckla det parkliknande området uppemot Oxledsdammen och lyfta upp mycket av de kulverterade vattendragen i dagern. Förslaget ger sig också in i det för många Partillebor känsliga naturområdet Finngösaravinen.För att avlasta trafiken på villagatorna i Sävedalen vill kommunen återigen lyfta möjligheten att dra en väg från den gamla trädgårdshandeln upp till Ugglumsleden.

ANNONS

2004 folkomröstade Partilleborna i frågan och då blev resultatet ett tydligt nej till väg genom ravinen. Något som politiker och tjänstemän är väl medvetna om. – Den här gången handlar det inte bara om en väg utan ett helt nytt koncept, säger Stefan Svensson (M), kommunstyrelsens ordförande. Han uppger också att det finns en bred politisk enighet om att något behöver göras. Och i förslaget säger sig Partille kommun både vilja bygga nya bostäder och lyfta områdets naturvärden. Enligt Jörgen Hermansson kommer planen att koncentrera sig till den västra delen av ravinen och som förebild finns Richmond Park, ett Natura 2000-område i London, där trafik och natur samsas på naturens villkor. Det finns ju de som motsätter sig att man drar en väg genom Finngösaravinen? –Det är en jättesvår avvägning mellan olika intressen och här är det tydligt hur starka intressen ställs mot varandra. Det gäller att hitta rätt balans mellan vad vi tillför och vad vi tar, säger Jörgen Hermansson som också han betonar att det nya förslaget i mångt och mycket är något annat än det som tidigare har presenterats och att hastigheten genom Finngösaravinen ska vara låg. Ingrid Almstrand från organisationen Rädda Finngösaravinen tycker att kommunens planer är vansinniga. – Man förstör hela naturen för att sedan återställa det på konstgjort vis. Det är sjukt, säger hon. Hon kan inte heller se hur det skulle kunna gå att bygga en väg inne i ravinen som sluttar brant på båda sidor. – Det är sanslöst på något sätt, det finns ju andra vägar in i området. Dessutom finns det många skyddsvärda växter och djur där.

ANNONS

Fakta: Partille Ecopark

  1. I ett område, Ugglum, Puketorp och Finngösa vill kommunen bygga bostäder och avlasta villagatorna från trafik, bygga om Ugglumgsleden och utveckla befintliga park- och naturstråk.
  2. I planen är det tänkt att cirka 900 bostäder ska byggas. En parkväg planeras genom Finngösaravinen och grönområdet mot Oxledsdammen ska förädlas. Ugglumsleden ska omvandlas till en stadsgata som binder ihop Sävedalen.
  3. Planerna ska närmast ut på samråd mellan 3 juli och 3 oktober.

Källa: Partille kommun

ANNONS