Julia Kvarnlöv vid det omtalade trafikljuset med utsikt över sjön Ärr från berget Bläsen.
Julia Kvarnlöv vid det omtalade trafikljuset med utsikt över sjön Ärr från berget Bläsen. Bild: Kalle Levin

Dalslands första trafikljus kritiseras på sociala medier

Dalsland har fått sitt första trafikljus, med syfte att uppmärksamma besöksnäringen och locka fler turister.
Men trafikljuset har mött kritik och åsikten att dalslänningar framställs som hillbillies har förekommit på sociala medier.
– Svårt att göra saker som sticker ut, utan att det blir åsikter, säger Julia Kvarnlöv på Visit Dalsland.

ANNONS
|

Dalslands första trafikljus, som Visit Dalsland står bakom, är uppsatt på ett träd med utsikt över sjön Ärr på berget Bläsen. Det har nu fått kritik på sociala medier, med kommentarer som:

”Måste man framställa dalslänningar som hillbillies för att locka turister?”, ”Flummigt”, ”Bara löjligt, bättre Dalsland/Bengtsfors blir känd för nåt vettigt... som t ex god skolmat”.

– Visit Dalsland har ett uppdrag för besöksnäringen och därför kan jag inte ställa trafikljuset mot skolmaten, säger Julia Kvarnlöv, som är marknadschef på Visit Dalsland till TTELA.

Hon förklarar att anledningen med satsningen är att visa upp Dalsland, men i första hand syftar projektet till att stärka besöksnäringen. Gemensamt vill de skapa en hållbar turism med robusta verksamheter och där turister sprids ut över hela området.

ANNONS

Trädet där trafikljuset är fastspänt står på en av alla vackra platser i Dalsland och den drivs med en solcellspanel. Förhoppningen är att turister ska komma och att de ska sprida ut sig över både tid och platser, så att ingen plats i området blir överexploaterat.

Julia Kvarnlöv menar att Dalsland ökat sin attraktionskraft och att besöksnäringen stärkts mycket det senaste året genom en sammanställning av olika besöksmål.

”Dalslänningar framställs som hillbillies”

Ytterligare kritik som trafikljuset fått har varit om att dalslänningar framställs som hillbillies.

– Det är svårt att göra saker som sticker ut utan att det blir åsikter, men jag hoppas och tror att de flesta förstår att det är den vackra naturen vi vill lyfta, svarar Julia Kvarnlöv.

Samtidigt är hon glad för den uppmärksamhet det skapat, för hon vill att folk ska komma, trivas och bo här. Det ska nämnas att trafikljuset även fått positiva reaktioner på sociala medier.

Planen framåt

När sommaren är över kommer trafikljuset att plockas ner och stuvas undan, det är inte säkert att det kommer att sättas upp nästa år.

– Vi får se vad vi hittar på framöver, säger Julia Kvarnlöv.

Visit Dalsland ser löpande över vilka målgrupper som är de främsta att besöka Dalsland. Att turista cyklandes har blivit populärt och det finns grusvägar och flera nationella cykelleder i området. Dessutom finns Dalslands kanal och olika vandringsleder som tillsammans med de kulturhistoriska värdena ska locka fler att besöka Dalsland.

ANNONS

”Vi kan cykla och uppleva kulturhistoria samtidigt”, är en av alla kommentarer som Julia Kvarnlöv fått av turistande personer.

Visit Dalsland

Visit Dalsland ägs av Dalslandskommunerna Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda, Mellerud, Vänersborg och Åmål. Deras uppdrag är att stärka besöksnäringen och marknadsföra hela Dalsland. De vill stimulera entreprenörskapet och arbetar gemensamt för att locka fler turister. De initierar och driver utvecklingsfrågor, ofta genom projekt.

ANNONS