Bred horisont för sjöpolisen

Sol, vind och lugnt vatten. Eller regn på tvären och vild sjö. Sjöpolisens uppdrag är lika varierat som vädret. – Alla är mer sårbara på sjön, säger gruppchef Frans Dahlén.

ANNONS
|

Precis intill färjeläget på Marstrand ligger Sjöpolisens båt förtöjd. Barnfamiljer på badutflykt kikar nyfiket ut på den soliga bryggan. Frans Dahlén, gruppchef för Sjöpolisen i region Väst, kliver iland från båten.

– Vi fungerar som en ingripande polisbil, fast på sjön. Skillnaden är att vi är mer beroende av väder och vind, och att det inte är så lätt att få ut förstärkning, säger Frans Dahlén.

Varierad vardag

Sjöpolis finns förutom i region Väst även i Stockholms län och på Gotland. I väst finns 20 sjöpoliser och i Stockholmsområdet runt 60.

Vid behov arbetar poliserna i andra delar av landet, bland annat i Vänern och Vättern. Utöver vanligt polisarbete omfattar sjöpolisens uppdrag bland annat hamn­säkerhet och utredning av fiskebrott.

ANNONS

– Hur en vanlig dag ser ut är svårt att säga. Det kan handla om båtstölder, misshandel, narkotikabrott, på platser dit vi når fram fortare än landpolisen, säger Frans Dahlén.

Lagen inte förändrat arbetet

På kajen lyfter poliskollegan Rune Karlsson en lasermätare till ögonen. Med verktyget kontrollerar han att båtarna håller sig till hastighetsgränsen i hamnen. Max 5 knop får båtarna gå i. Sedan 2010 kan Sjöpolisen även genomföra slumpmässiga nykterhetskontroller av förare till båtar som är längre än tio meter eller som kan göra fler än 15 knop. Kontrollerna görs ofta i samband med exempelvis fartkontroller, och Rune Karlsson tycker inte att lagen har förändrat arbetet nämnvärt.

– Den är bara ett tillägg. Vi har alltid tagit personer för sjöfylla. Nu arbetar vi ungefär som på land, vi stoppar, de blåser, vi kontrollerar, säger han.

Frans Dahlén delar Rune Karlssons bild av situationen. Han menar att arbetet med nykterhetskontrollerna utgör en liten del av polisens arbetsbörda, och upplever inte att det finns en alkoholkultur i skärgården som präglar polisarbetet. De flesta är ansvarsfulla på sjön, menar Frans Dahlén.

– Många har väldigt bra koll. De följer väjningsreglerna, tar sitt ansvar som kapten, visar hänsyn och hjälper varandra, säger han.

Alkohol och båtar "går inte ihop"

På kajen börjar restaurangerna att fyllas på. Denna vardags­eftermiddag i juli är tempot lugnt, trots att många människor är rör sig mellan bryggorna och båtarna. Eric Tinker står vid en segelbåt med en vattenslang i handen. Han ska bo i sin båt de kommande två månaderna, och tycker att alkohol och båtliv ska kombineras på rätt sätt.

ANNONS

– Vi som har båtar dricker inte när vi ska ut, det går bara inte ihop. På land är det en annan sak, då gäller det bara att vänta till klockan 17. Det är en gammal sjömansregel, säger han.

ANNONS