Alkoholkonsumtionen i Japan har minskat de senaste decennierna. Genom en ny kampanj vill landets skattemyndighet nu få unga att dricka mer.
Alkoholkonsumtionen i Japan har minskat de senaste decennierna. Genom en ny kampanj vill landets skattemyndighet nu få unga att dricka mer. Bild: Kiichiro Sato

Unga vuxna i Japan dricker ”för lite” alkohol

Japans unga vuxna dricker mindre alkohol än sina föräldrar. Det bidrar till att landets alkoholmarknad krymper, något som skattemyndigheten vill ändra på genom att utlysa en tävling.

ANNONS
|

20-39-åringar i Japan dricker mindre alkohol än tidigare generationer, rapporterar BBC. Coronapandemin tros vara ett skäl till att landets unga vuxna har skapat nya, nyktrare levnadsvaror. Att befolkningen blir allt äldre kan också ha betydelse.

Den minskade konsumtionen av inhemska alkoholdrycker påverkar Japans skatteintäkter. År 1980 utgjorde alkohol 5 procent av de totala intäkterna, och 2020 var motsvarande siffra 1,7 procent.

Det vill man nu ändra på genom kampanjen ”Sake Viva!” – en tävling som går ut på att unga vuxna skickar in sina affärsidéer som kan göra drickande mer attraktivt och ge en skjuts åt alkoholindustrin. Förhoppningen är att japanerna ska börja dricka mer sake, shochu, whisky, öl och vin.

ANNONS

Japanska medier uppger att reaktionerna har varit blandade. Kritiken har handlat om att man försöker uppmuntra till osunda vanor.

Deltagarna har fram till september på sig att skicka in sina bidrag. Därefter kommer de bästa förslagen utvecklas med hjälp av experter, innan finalisterna presenteras i november, enligt BBC.

LÄS MER:Så stor skillnad gör en vit månad för din kropp

LÄS MER:Studie: Personer under 40 år bör inte dricka alkohol

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS