Den ryske oligarken Aleksej Mordasjovs yacht Lady M (på bilden) har redan tagits i beslag. Nu riskerar en annan mångmiljardbåt i oligarkens ägo att tas omhand. Arkivbild
Den ryske oligarken Aleksej Mordasjovs yacht Lady M (på bilden) har redan tagits i beslag. Nu riskerar en annan mångmiljardbåt i oligarkens ägo att tas omhand. Arkivbild Bild: Antonio Calanni AP/TT

Superyacht på radarn igen – efter åtta månader

Dramat kring den ryska oligarken Aleksej Mordasjovs så kallade superyacht Nord har tagit en ny vändning.
Båten har plötsligt dykt upp i Indiska oceanen efter att ha dolt sin position i åtta månader. Den ska vara på väg till Busan i Sydkorea.

ANNONS
|

Yachten Nord – 142 meter lång och värderad till 500 miljoner dollar (motsvarande 5,4 miljarder kronor) – riskerar att tas i beslag av västerländska myndigheter. Ägaren Aleksej Mordasjov, vars affärsimperium bland annat omfattar den ryska stålkoncernen Severstal, finns med på sanktionslistorna i både USA och EU med anledning av det ryska anfallskriget mot grannlandet Ukraina.

Ingen oligark ombord

En annan jättebåt som tillhör Mordasjov, Lady M, togs i beslag i Italien kort efter den fullskaliga ryska attacken mot Ukraina 2022.

Oligarken själv antas inte befinna sig ombord Nord, som enligt nyhetsbyrån Bloomberg ska ha siktet inställt på den sydkoreanska hamnstaden Busan. Han ska enligt planerna framträda på den ryska presidenten Vladimir Putins ekonomiska forum, som just nu äger rum i St Petersburg, Ryssland.

ANNONS

Nord började rapportera sin position igen nära den indonesiska kusten i Indiska oceanen den 12 juni. Den har inte synts till sedan den varit på väg mot Kapstaden i Sydafrika i fjol, efter ett oväntat besök i Hongkong i oktober.

Nu har Nord anmält att man ska anlöpa hamnen i Busan den 24 juni, enligt uppgifter som Bloomberg har tagit del av.

Dyrt ha beslagta yachter

Mer än ett dussin ryska yachter tillhörande oligarker på västerländska sanktionslistor har tagits i beslag sedan Ryssland angrep Ukraina i februari 2022. De beslagtagna yachterna, ofta med besättningar på 30-50 personer, kräver omfattande underhåll och bevakning för att bevaras i befintligt skick tills det att rättsliga tvister avgör deras framtida öde. Kostnaderna för att ta en yacht i beslag kryddas dessutom på av hamnavgifter, som i vissa fall kan skena iväg.

I en kalkyl för att hålla yachten Amadea i beslag i San Diego, USA, som Bloomberg har gjort uppgår kostnaderna till omkring 10 miljoner dollar (nästan 110 miljoner kronor) per år.

ANNONS