Singlarnas shoppingdag störst i världen

"Singles day" i Kina ser ut att nå nya rekordsiffror i år. Shoppingdagen för singlar omsätter mer än de amerikanska shoppingdagarna "Black Friday" och "Cyber Monday" - tillsammans.

ANNONS
|

Kinesiska konsumenter förväntas spendera 20 miljarder dollar under "Singles Day", som ärden största shoppingdagen i världen. "Singles day" startade som en högtid för singlar att hylla det faktum att de lever ensamma, men har nu istället kommit att handla betydligt mer om konsumtion är relationsstatus. Datumet den 11 november har valts eftersom 11/11 enbart består av ettor. Shoppandet sker framför allti form av nätshopping. genom någon av företagskoncernenAlibabas sökmotorer för shopping.

Försäljningen startade officiellt vid midnatt då förbeställda varor släpptes på kinesiska onlineförsäljningsföretaget Alibaba. Sju minuter senare hade varor för tio miljarder yuan sålts, vilket motsvarar 13,3 miljarder svenska kronor.För tre år sen tog det Alibaba sex timmaratt nå den summan.

ANNONS

Knappthalvvägs in på årets "Singles Day"passeradeförsäljningen förra årets totala summa, säger företaget på sin blogg.

I samband med årets "Singles Day" anordnades en gala därstjärnor som Victoria och David Beckham och Kobe Bryant flögs in för att delta. På scen för att framträda under den tv-sända galan var One Republic.

Eventetlöper över 24 timmar och äger rumvarje år den 11 november. Alibabas version av "Singles Day" lanserades 2009 och uppmuntrar konsumenter utan partner att skämma bort sig själva.

Förra året landade den totala konsumtionen under "Singles day" på 14,3 miljarder amerikanska dollar.

"SinglesDay" har sitt ursprung 1993 på Nanjing University och fick sitt namn på grund av att datumet består av fyra ettor. Dagen hartack vare internetblivit omåttligt populärtoch köplusten kan nu ses bland unga singlar även utanför Kina.

ANNONS