Semestrade på Kos - svikna av researrangören

Göteborgsfamiljen Wahlgren hamnade mitt i jordbävningskaoset på Kos. De är mycket kritiska till hur deras researrangör, TUI, har hanterat situationen. – De hänvisar bara till en app. Men när katastrofer inträffar vill man ha en människa som kan informera och lugna, säger Daniel Wahlgren.

ANNONS
|

Tillsammans med frun Charlotte Wahlgren sitter han i loungeavdelningen intill hotellreceptionen. Deras hotell ligger i turistområdet Marmari, som ligger en och en halv mil väster om Kos centrum och med flera stora hotellkomplex vid Egeiska havet.

De känner sig fortfarande skakade av jordbävningen och har knappt sovit sedan dess. Sönerna Tristan, 14, och Oliver, 11, sover i föräldrarnas säng.

–Vi pendlar mellan att vilja åka hem och att nu är det ok. Det känns mest obehagligt på kvällarna, säger Charlotte Wahlgren.

De kom samma natt som skalvet och hade precis slumrat till när rummet började skaka.

–Först tänkte jag att ”vad fan är det för ljud, är det ett frakttåg utanför. Men de har ju inga tåg här på Kos”. Helt orealistiskt var det, säger Daniel Wahlgren.

ANNONS

–Sen tittade jag ut mot poolen. Då var det vågor i poolen. Och då fattade jag direkt att det var en jordbävning, fortsätter han.

Uppriven stämning på hotellet

Familjen Wahlgren och de andra hotellgästerna, många av dem skandinaver, tog sig ganska snart till receptionen. Det var en uppriven stämning bland gästerna som förgäves försökte få tag på researrangören TUI för att få information om läget.

Två-tre efterskalv följde under natten och folk plockade med sig täcken och kuddar och sov utomhus. Morgonen efter hade resebolaget informationsmöte.

–Vi tänkte att nu har TUI slagit på stora trumman och vi får äntligen information. Men så dök det upp en ung tjej som delade ut papper om utflyktsmål, säger Daniel Wahlgren.

–Jag frågade henne om hon på fullaste allvar inte tänkte nämna något om jordbävningen, fyller Charlotte Wahlgren i.

Paret och fler med dem lämnade mötet i protest.

Försöker samla kraft

När GP:s team träffar familjen under söndagen hade de fortfarande inte fått någon information om någon krisplan eller hjälp från researrangören. TUI har hänvisat till hotellets anvisningar, men några sådana har de inte fått, säger paret som försökt få träffa TUI:s platschef utan att lyckas. Istället jagar de information via UD och olika tidningar. De känner att det deras oro och informationssökande har gått ut över barnen.

ANNONS

Äldste sonen Tristan fyller 14 idag och först var tanken att de skulle åka på en utflykt, men nu blir planen att ta det lugnt och hämta kraft.

–Vi känner att vi har haft en ofantlig tur att vi befann oss här och inte i centrala Kos. Nu måste vi försöka fokusera på det roliga och inte lägga mer energi på jordbävningen, säger Charlotte Wahlgren och försvinner iväg med resten av familjen för att äta lunch.

TUI: "Bemannat till 110 procent"

Linda Netterström är pressinformatör på TUI. Hon säger att resebolaget har förstärkt bemanningen på hotellen på Kos med guider från Samos och Rhodos, som ska finnas till hands för oroliga gäster. Hon beklagar att familjen inte upplevt att de fått den information de efterfrågat.

– Vi har bemannat till 110 procent, det är väldigt oturligt att de har haft en annan känsla och en annan upplevelse, säger Linda Netterström.

Informationen om utflykter som erbjöds på hotellet kan ha varit ett sätt att hjälpa gästerna att känna sig trygga efter jordbävningen, enligt Linda Netterström.

– Vi har ett nära samarbete med UD och myndigheter på plats. När det inte finns en evakueringsplan försöker vi köra "business as usual". Det kan vara tryggande i sig.

Linda Netterström råder familjen att ringa den dygnet-runt-öppna servicetelefonen om de behöver hjälp med att få kontakt med guider på plats.

ANNONS
ANNONS