På ettårsdagen av James Webb-teleskopets arbete med att dokumentera rymden släppte Nasa en ny, detaljerad bild av en stjärna som föds. Bild: Space Telescope Science Institute Office of Public Outreach

Ny bild från James Webb-teleskopet visar hur stjärnor föds

För att fira ett år av observationer från James Webb-teleskopet har Nasa släppt ett nytt foto på stjärnor som föds 390 ljusår bort.
– Teleskopets förmågor är ännu större än vad vi väntat oss. Det betyder att framtida upptäckter kommer vara ännu mer fantastiska, säger Jane Rigby på Nasas Goddard Space Flight Center.

Det är nu ett år sedan James Webb-teleskopet skickade tillbaka sina första observationer. För att fira har Nasa släppt en ny bild på stjärnors födelse i området Rho Ophiuchi.

– Det låter oss se en väldigt kort period i en stjärnas livscykel med en helt ny klarhet. Vår egen sol gick för länge sedan igenom en liknande fas och nu har vi teknologin att se starten på en annan stjärnas historia, säger Klaus Pontoppidan som jobbar med teleskopet på Space Telescope Science Institute i Baltimore i ett pressmeddelande från Nasa.

Nasa: Framgångsrikt projekt

Rho Ophiuchi ligger 390 ljusår bort och är den plats närmast oss där det bildas stjärnor.

Enligt Nasa har det första året av observationer varit framgångsrikt. Under den tiden har teleskopet bland annat hittat supermassiva svarta hål, identifierat i större detalj vilka komponenter som finns i planeters atmosfär och visat den kemiska sammansättningen i molekylmoln.

– Webbs första år av observationer har inte bara lärt oss nya saker om vårt universum, det har även visat att teleskopets förmågor är ännu större än vad vi väntat oss. Det betyder att framtida upptäckter kommer vara ännu mer fantastiska, säger Jane Rigby, en av projektledarna för teleskopet på Goddard Space Flight Center.

LÄS MER:Rymdforskning i världsklass bedrivs i Onsala