Fanny, 24, och Hugo, 24, var på plats på J-dag i Köpenhamn.
Fanny, 24, och Hugo, 24, var på plats på J-dag i Köpenhamn. Bild: Sara Johari

Nu är det J-dag igen – danskar bjuds på gratis öl runt om i landet

Fejk-snö på huvudstadens gator och blåklädda tomtenissar som delar ut gratis öl. Det är J-dag i Danmark, dagen då Tuborg lanserar sin julöl. Enligt experten har traditionen blivit viktig framför allt för många unga danskar.
– Saker runt omkring dem har förändrats, men J-dag har funnits kvar, säger Nicolai Jørgensgaard Graakjær.

ANNONS
|

Klockan är 20.59 när de blå lastbilarna rullar in på bargatorna i Köpenhamn. Tomtenissar iförda Tuborgs blåa tomteluvor delar ut gratis julöl och mössor till de danskar som samlats.

Det är J-dag i Danmark och dags för att dricka julöl i mängder. En tradition som sträcker sig mer än trettio år tillbaka i tiden och som startats av ölföretaget Tuborg.

Mellan klockan nio och midnatt kommer hundratals Tuborgs-tomtar att besöka runt 400 platser runt om i Danmark för att dela ut 30 000 gratis flaskor av sin julebrygd.

”J-dagen har blivit Tuborgs julafton och är också en stor del av många danskars jultraditioner och vi gör en dygd av att behålla den jultraditionen”, säger Kasper Iwersen, Channel Activation Manager för Carlsberg och Tuborg.

ANNONS

Det här är J-dag

Namnet J-dag infördes av Tuborg år 1981 och är den dag som bryggeriet lanserar sin årliga julöl.

J-dag infaller den första fredagen i november varje år, klockan 20:59. Med tiden har det blivit en dansk jultradition som firas på barer runt om i landet.

Från början firades J-Dag på en onsdag men flyttades senare till en fredag. Anledningen sägs vara att allt för många studenter uteblev från undervisningen dagen därpå.

Källa: Visit Denmark

Därför har J-dag blivit så populärt i Danmark

Nicolai Jørgensgaard Graakjær är professor i kommunikation och marknadsföring vid Aalborg Universitet och säger att J-dagen fyller en viktig traditionsfunktion för många danska ungdomar.

– Många har inte levt i en tid där J-dag inte existerat. Så saker runt omkring dem har förändrats, men J-dag har funnits kvar, säger Nicolai Jørgensgaard Graakjær.

Han menar att traditioner allt mer börjat tappa sitt värde och framför allt sin stabilitet.

– En del familjer kan ha svårt att upprätthålla traditioner. Många har skilda föräldrar, så ett år firar de jul hos en förälder och sen andra hos en annan, säger han och fortsätter:

– Julen blir alltmer något som väljs att firas. Det diskuteras och förhandlas med familjer. Så med tanke på det så är J-dag ett stabil tradition i en miljö präglad av otrygghet.

Att det just är ett företag som startat något som blivit en så pass stark tradition i landet gör att Nicolai Jørgensgaard Graakjær ser vissa likheter med det amerikanska läskföretaget Coca-Cola.

– På ett sätt är det jämförbart med jultomten, som Coca-Cola koloniserade för flera år sedan i sina reklamfilmer.

”Lättare för äldre generationer att säga att det borde stoppas”

Jultomten porträtterades som en vitskäggig man med röda kläder redan innan Coca-Cola startade sin julkampanj år 1930. Men läskjättens många julreklamer hjälpte till att cementera bilden av den röda tomten.

ANNONS

– Det är kanske inte helt jämförbart eftersom det fortfarande är ganska uppenbart att J-dagen är kopplad till Tuborg och Carlsberg. Det finns fortfarande ett starkt varumärkesinitiativ. Men trots att andra märken inom ölmarknaden också lanserar sin julöl under samma period så är det ju mest kopplat till Tuborg.

Nicolai Jørgensgaard Graakjær menar att omständigheterna kring julölen är mer speciella än själva drycken.

– Det är en produkt som återvänder efter att ha varit borta ett tag och som sen bara är tillgänglig under en viss tid. Det är också en relativt billig konsumentvara. När de även delar ut gratis öl blir det ett extra incitament för studenter.

Men eftersom det just är alkohol som högtiden centreras kring är det inte helt problemfritt.

– Det är lättare för äldre generationer att säga att det borde stoppas, men det finns positiva aspekter också. Unga människor som vill dricka alkohol gör det ändå. Det är en tradition och jag tycker att det är värdefullt.

Polisen förberedd på många besökare

Tidigare upplagor av J-dag har inneburit mycket stök i storstäderna. De senaste två åren har varit något lugnare på grund av pandemin, men nu förväntar sig polisen att det återigen kommer vara ordentligt med folk på gatorna.

ANNONS

Östjyllandspolisens polischef la upp en bild på en fyllecell på Twitter för att önska invånarna en glad J-dag.

”Riktig glad J-dag. Ha kul, njut av den och kom bara ihåg att vi absolut inte har något att erbjuda oväntade gäster”.

Köpenhamnspolisen säger att de inte har en uppskattning på hur mycket folk som kan tänkas komma till kvällens firande, men de uppger att de kommer finnas på plats i huvudstaden.

”Det kommer att vara svårt att säga något generellt och korrekt om antalet incidenter, eftersom nattlivet har varit delvis stängt de senaste åren på grund av coronapandemin under flera vinterperioder”, skriver Köpenhamnspolisen i ett mejl till GP.

LÄS MER:Stort test av julöl: De bästa lokala sorterna på Systembolaget 2022

LÄS MER:Stort test av glögg: Guldkornen på Systembolaget 2022

LÄS MER:Här finns julens hemliga smak inlåst i ett valv

ANNONS