Makeover för modellindustrin

Förr var det glamour och pengar. Idag handlar det om stenhård konkurrens och hur många följare du har på Instagram. Modellindustrin i Paris har genomgått en total makeover sedan Cindy Crawfords dagar.

ANNONS
|

Kön ringlar lång på asfaltsplanen utanför byggnaden i Bois de Vincennes – Paris största allmänna park som skapades av Frankrikes första statsman Napoleon Bonaparte på 1800-talet.

Det är modellagenturen Elite som anordnar casting och över 1 000 unga kvinnor och män har lockats hit den här lördagseftermiddagen. De flesta är minst 175 centimeter långa och pinnsmala. För att fördriva timmarna lyssnar de på musik, smsar med vänner eller småsnackar med personen intill.

16-årige Pierre Portal har precis sällat sig till massan och vet inte hur länge han kommer att orka stanna i den 30-gradiga värmen. Han säger att han inte tar det så allvarligt utan ser det mest som en kul grej.

ANNONS

– Min kusin arbetar som modell i Norge. Så det verkar vara ett lätt sätt att tjäna pengar på. Det är bara att titta in i kameran.

De som kom tidigare under dagen är redan inne i den gigantiska fabrikslokalen där den populära radiohiten Ed Sheerans ”Shape of you” ljuder ur högtalarna. Här inne kontrolleras deltagarnas papper, bland annat föräldraintyg om de är omyndiga, och varje person tilldelas ett nummer innan de ska mätas.

Ian Cardiel García de León har precis mätts och tar på sig sina sneakers igen. Han ombeds av en av de många castingarbetarna på plats att hålla upp en vit ram framför ansiktet. Bilden som tas publiceras direkt på Elites Instagramkonto.

– Varför inte hjälpa den här fruktansvärda industrin att avancera framåt, säger han och får till ett ironiskt Colgate-leende.

Han har vid flera tillfällen stoppats av modellscouter på Paris gator och uppmanats att söka sig till yrket. Först var han skeptisk. Han ser det som en bransch där kvinnorna hetsas till orimliga skönhetsideal, sminket är testat på djur och kläderna tillverkas av folk med slavlöner.

– Jag känner mig som en hycklare att vara här, men pengar säljer, säger Ian Cardiel García de León.

– Jag kämpar mycket med mina universitetskostnader och det är dyrt att leva i Paris, säger 22-åringen med rötter i Mexiko och som läser engelska, franska och spanska på universitet med siktet inställt på turistindustrin.

ANNONS

Han har varit på plats i tre timmar och det är först nu som han får träffa juryn. De väljer ut vilka som går vidare med möjlighet att få kontrakt med modellagenturen. Ungefär tio personer radar upp sig åt gången. En i taget promenerar fram och tillbaka på den svarta mattan. De har några sekunder på sig att fånga de fem jurymedlemmarnas gillande.

Många följer utgallringen. 15-åriga Laura Gosa släpper inte blicken från scenen. Intill henne står mamma Beatriz Infante och pappa Manfred Gosa. Hon är en av de uttagna i den första omgången och har därför på sig en marinblå t-shirt med texten ”Elite Model Look 2017”.

– Det är väldigt spännande, säger hon.

– Fast hon är inte alls nervös. Jag är mer nervös än vad hon är, fyller Beatrizi Infante i och viftar med sin solfjäder för att svalka sig i den tryckande hettan.

Familjen bor annars i tyska Speyer utanför Frankfurt och åkte de femtio milen till Paris enbart för castingen.

– Jag älskar att stå framför kameran, ända sen jag var liten. Och jag är väldigt intresserad av mode och vill vara bland de första att klä mig i ny design. Jag älskar när folk tittar på mig när jag har något nytt på mig, säger Laura Gosa.

ANNONS

Hon har redan målet inställt på att jobba som toppmodell på heltid. Att hon går vidare i dagens casting är hon övertygad om.

– Jag tänker inte åka hem till Tyskland med bara en t-shirt.

Elite

På en vägg i Elites lokaler i det välbärgade området Georg V i närheten av Paris paradgata Champs Élysées hänger svartvita foton av unga kvinnor som nyligen har börjat arbeta för modellagenturen.

– De här är våra bebisar, säger Jennifer-May Cope, som är chef för modelltävlingen Elite Model Look i Frankrike och pekar mot ansiktena.

– Och det där är Mayowa från Nigeria. Hennes karriär håller verkligen på att ta fart.

I korridoren intill ropar catwalkinstruktören Veng Sar ”upp, upp, upp”. Han instruerar modellen Magson att svänga mer med sina armar när hon övningsmannekängar på parkettgolvet i högklackat.

Nya modeller

Modellchefen Patrick Simon säger att varje ung person som får kontrakt med agenturen är som en oslipad diamant i början.

– Vi lär dem allt. Det handlar mycket om mental coaching och teamarbetet mellan oss och modellen är det allra viktigaste. Målet är alltid att våra modeller ska nå högst, till de bästa magasinen, största designerna och så vidare.

Han har arbetat 30 år i yrket och har sett hur branschen har förändrats. Under 1980- och 1990-talen var det toppmodellernas tid. Namn som Claudia Schiffer, Cindy Crawford, Gisele Bündchen, Linda Evangelista och Helena Christensen var på tapeten. Det fanns även svenska namn bland eliten.

ANNONS

Svensk

Kristina Kumlin har arbetat 24 år i yrket och pendlade mellan Paris och New York.

– Jag har haft en av de längsta modellkarriärerna i Sverige, säger hon via telefon från bostaden i Stockholm som numer är hennes bas.

Hon kom in i branschen när eran av supermodellerna började. Modellyrket innebar glamour och modellerna tjänade astronomiska summor, beskriver hon. Idag ser Kristina Kumlin en helt annan industri. Det är långt fler modeller och agenturer och det har pressat priserna. Branschen är mer pengaorienterad och en del modeller gör till och med visa fotograferingar gratis för att få en skjuts i karriären. Istället är det skådespelarna som har tagit över de stora pengarna.

Kristina Kumlin märker också hur modellers utseende har skiftat över tid. När hon började på 1990-talet var den sexiga glamorösa looken inne med blå ögon och långt hår. Under 2 000 slog Kate Moss igenom och ”helt plötsligt skulle man vara blek, jätteung, pinnsmal och se androgyn ut”, säger hon. Efter det ökade antalet modeller från Ryssland som satte en ny trend.

– Då var det höga kindknotor och dödsstirrande blick utan någon slags känsla som gällde. Man skulle se hård och cool ut.

Experter

För dagens modeller är antalet följare på sociala medier allt viktigare. På Elite finns sociala medier-experter som lär modellerna hur de ökar sin popularitet på Instagram och Twitter. Det kan vara tips som att publicera minst en bild per dag och att inte ha för många selfies.

ANNONS

– Vi har vissa kunder där det allra viktigaste är hur många följare en modell har, säger Géraldine Nicourt, ansvarig för de manliga modellerna.

Som modell idag måste du sticka ut på ett eller annat sätt. Det räcker inte med att vara vacker, smal och lång. Personligheten börjar spela allt större roll, enligt många verksamma inom modellindustrin.

Modell

Kristina Kumlin är fortfarande aktiv som modell, även om hennes nätbaserade yogaföretag numer är hennes huvudsakliga yrke. Hon säger att hon tidigare var mer som en kameleont. För att överleva som modell försökte hon att passa in och följde trender. Det kunde innebära att banta några kilon eller att färga håret.

– Jag tror och hoppas att det blir mer personlighet i modellandet. Att man kan vara sig själv utan att försöka passa in i några ideal som någon har bestämt sig för. Och det är det skiftet som alla väntar på i branschen. Folk är trötta på den perfekta dockan.

Svenska

Det är något som 21-åriga svenska Magda Nilson har märkt av. Hon var i Paris för att lära sig franska när hon blev upptäckt på en restaurang av den då nystartade modellagenturen Girl i slutet av förra året.

– Alla vi tjejer på agenturen sticker ut på ett eller annat sätt. Man vill inte längre ha den tystlåtna modellen utan man vill ha lite mer rock’n’roll och personlighet, säger hon.

ANNONS

– Jag är nog den humoristiska och min klädstil sticker ut. Jag älskar att gå på secondhand och att pyssla ihop mina kläder själv, fortsätter hon.

Hon ser Paris och modeyrket som en spännande erfarenhet just nu, men i framtiden tänker hon arbeta som läkare för organisationen Läkare utan gränser.

Plus

På agenturen Plus, Frankrikes enda agentur för större modeller (från storlek 38 och uppåt) märker man också av att modellbranschen håller på att genomgå förändringar. Nyligen började de också med manliga plus-modeller.

– Om jag jämför med för fem år sedan har vi fler förfrågningar från kunder som vill ha plus-modeller, säger bokningsansvariga Sylvie Fabregon.

Men utvecklingen går långsammare i Frankrike än i exempelvis Tyskland, säger hon. Magra modeller säljer fortfarande bäst på Parismarknaden. Hon hoppas att den nya franska lagen mot anlitandet av för smala modeller hjälper till att förändra de förvridna skönhetsidealen. Enligt lagen, som klubbades igenom i våras, måste modellen ha ett BMI på minst 18 och den som bryter mot förbudet kan få böter på upp till 75 000 euro eller dömas till fängelse i upp till sex månader.

Tillbaka till Elites modelltävling i Paris. 15-åriga Laura Gosa får till slut reda på att hon är en av de lyckliga att väljas ut. Av cirka 1200 deltagare gick runt 50 tjejer och 20 killar vidare till den nationella tävlingen i september. Laura Gosa är väl medveten om att konkurrensen att arbeta som modell i Paris idag är stenhård.

ANNONS

– Men jag tror att jag kan hantera pressen. Du måste ha ett bra självförtroende. Och jag är lyckligt lottad att ha mina föräldrar som stöttar mig, säger hon.

ANNONS