Långa omvägar för räddningsbåtar försvårar livräddningen – kritiseras

Människorättsorganisationer varnar för att EU-beslut som säger att räddningsbåtar omedelbart ska angöra vid vissa givna hamnar, förhindrar dem från att rädda liv. Hamnarna kan ofta ligga flera dagar bort vilket ställer stora krav på organisationerna.
– Kostnaderna för sådana omvägar är enorma, säger Emanuele Nannini, räddningsledare på frivilliga Italian NGO Emergency till The Guardian.

ANNONS
|

EU nådde en överenskommelse förra året som syftar till att fördela kostnaderna och samordna sina insatser för att söka upp och rädda migranter som befinner sig på Medelhavet.

Beslutet har gjort att svarsförmågan hos den icke-statliga organisationens civila flotta kraftigt minskat för sök- och räddningsuppdrag, vilket sätter människors liv som korsar Medelhavet i fara, enligt kritiken.

Hundratals mil extra för att angöra

Beslutet syftar till att efter att en räddning har slutförts så måste civila flottor omedelbart bege sig till en tilldelad lossningshamn, utan omvägar. Detta hindrar ytterligare räddningar, menar människorättsgrupperna, enligt The Guardian.

Italien har börjat anvisa räddningsbåtar till hamnar långt bort från där de vanligtvis verkar, att det krävs att de seglar hundratals extra mil. Enligt en rapport från SOS Humanity report slösade dessa fartyg bort totalt 374 dagar på att göra de längre resorna år 2023. Rapporten påstod att dessa krav bara riktades mot humanitära båtar, och inte den italienska kustbevakningen.

ANNONS

Italienska regeringen å sin sida, motiverar det med att åtgärden ska hjälpa till att fördela ankomster. De icke-statliga organisationerna menar att det kostar både liv och stora summor för bränsle.

– Kostnaderna för sådana omvägar är enorma, Vi måste ofta betala ytterligare 50 000 euro per räddning enbart för bränsle säger Emanuele Nannini, räddningsledare på frivilliga Italian NGO Emergency till The Guardian.

”Kuststaterna ignorerar oss”

EU har ingen samordnad sök- och räddningsoperation, men enligt internationell sjölag har varje kuststat, som är medveten om att en båt är i nöd, en skyldighet att ingripa. Detta händer dock ofta inte menar Nannini och förklarar att det är frivilligorganisationerna som försöker fylla i luckorna.

– Italien svarar upprepade gånger som det enda landet när ett larm om sjönöd kommer. De andra kuststaterna ignorerar oss bara. När en räddning är klar tilldelas vi omedelbart en hamn, vilket gör det nästan omöjligt att utföra ytterligare räddningar, säger Emanuele Nannini.

EU nådde en överenskommelse förra året som syftar till att fördela kostnaderna och ansvaret för mottagande av asylsökande över alla medlemsstater. Vilket kritiseras av människorättsorganisationer som menar att mycket i det är inhumant och farligt.

LÄS MER:Historisk migrationspakt i EU

LÄS MER:Tiotals befaras döda i Medelhavet

LÄS MER:EU-länderna överens om migration: "Äntligen"

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS