EU har strävat efter att låta sina sanktioner med anledning av kriget i Ukraina slå mot de direkt inblandade, i form av resesanktioner och frysta tillgångar mot politiker och militärer med koppling till konflikten.
Rysslands svarsåtgärder är dock lättare att kategorisera in under avdelningen "egoistiska baktankar".
Importstoppet för en mängd livsmedel från EU har nämligen fått som direkt följd att ryska producenter i stället fått det betydligt lättare på hemmaplan.
Någon omedelbar succé har det dock inte blivit.
Tillsammans med maken Anton startade hon företaget för tre år sedan med uttalat syfte att få ut bra ryska livsmedel till konsumenterna.
Men det är inte enkelt. 25 år efter det utskällda kolchozsystemets (ett kollektivt jordbruk, enligt sovjetiskt maner) fall är den ryska livsmedelssektorn fortfarande närmast undermålig. Gililova är så svidande kritisk att det nästan blir underhållande.
Hennes recept för att lösa problemet är samtidigt enkelt. Vad som krävs är arbete och åter arbete och att folk lägger manken till för att göra det de är bra på.
Trots Rysslands importstopp har en hel del förbjudna EU-varor fortsatt att sippra in, vilket fått de ryska myndigheterna att ta i ännu hårdare, bland annat genom offentligt kasserande av beslagtagna produkter.
Det har dock väckt ont blod, inte minst hos landets många fattiga. Och Aljona Gililova hoppas att myndigheterna snart ska förstå att sanktionsstriden bara är till skada.
EU har i flera omgångar infört visumförbud och frusit tillgångar i EU för 151 ryska och ukrainska politiker, militärer och andra med koppling till kriget i östra Ukraina. Dessutom har det ekonomiska utbytet med Krim-halvön kraftigt begränsats, samtidigt som ett antal statskontrollerade ryska företag inom finans-, energi- och militärindustrin stoppas från att få långsiktiga lån och investeringar från EU.
Ryssland har svarat med egna visumförbud mot 89 politiker och tjänstemän från EU-länderna, däribland åtta svenskar. Därtill råder importstopp för bland annat frukt, kött, fisk och mejeriprodukter från EU, USA, Kanada, Australien och Norge.
Företaget Girljanda startades för snart tre år sedan av Anton Gililov och hans hustru Aljona som en följd av att de sökte ersättningsprodukter för sin allergiske son.
I dag har kedjan 250 anställda, sex butiker och en restaurang i S:t Petersburg där de huvudsakligen säljer inhemska kvalitetslivsmedel från området. Dessutom har man så sakteliga börjat med viss egen förädling, bland annat av mejeriprodukter.